کشف ردپای آخرین دایناسورهای بریتانیا

پهنای بزرگ‌ترین ردپا ۸۰ سانتی‌متر و طول آن ۶۵ سانتی‌متر است و مشخص شده است که به دایناسوری شبیه ایگوآنودون تعلق دارد

ردپاهای یافته شده در منطقه وایت کلیفز، به دست‌کم شش گونه دایناسور مختلف تعلق دارد - عکس تزئینی است Pixabay

ردپای شماری از آخرین دایناسورهایی که در بریتانیا پرسه می‌زدند در نزدیکی وایت کلیفز واقع در داور کشف شده است.

به نظر محققان این ردپاها را دایناسورهای سه انگشتی گوشت‌خوار موسوم به ددپایان، دایناسورهای گیاه‌خوار موسوم به پرنده‌پایان و دایناسورهای خمیده‌خزنده‌سان دارای پوست زره‌ای سخت حدود ۱۱۰ میلیون سال پیش به جا گذاشته‌اند.

این ردپاهای به جا مانده در صخره‌ها را فیلیپ هدلند، نمایشگاه‌گردان و مجموعه‌دار موزه و مجموعه هنری هستینگز، در صخره‌ها و آب‌های ساحلی فولکستون واقع در کنت کشف کرده است.

آقای هدلند می‌گوید: «در سال ۲۰۱۱ به آثاری غیرعادی در آرایه صخره‌های فولکستون برخوردم که به نظر می‌رسید حالت تکرارشونده دارند. به فکرم رسید شاید ردپا باشند. البته چنین چیزی با حرف‌های اغلب زمین‌شناسان در مورد صخره‌های این منطقه هم‌خوانی نداشت. اما به جست‌وجو برای یافتن ردپاهای بیشتر ادامه دادم و جزر و مد که کاهش پیدا کرد ردپاهای بهتری پیدا کردم. برای قانع کردن جامعه محققان در مورد اعتبار این کشف‌ها کار بیشتری لازم بود؛ بنابراین برای راستی‌آزمایی یافته‌هایم با گروهی از محققان دانشگاه پورتسموت شروع به همکاری کردم.»

او می‌گوید ثابت شد که امکان آن هست تا «تقریبا همه در محوطه‌های زمین‌شناسی در دسترس عموم چیزهایی کشف کنند و دانش علمی را تقویت کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش منتشر شده در نشریه انجمن زمین‌شناسان، ردپاهای یافته شده در این منطقه به دست‌کم شش گونه دایناسور مختلف تعلق دارد.

در میان این ردپاهای کشف شده دنباله‌ای متشکل از شش ردپا به چشم می‌خورد که یک جانور به جا گذاشته است و احتمال دارد دایناسوری موسوم به اورنیتوپودیکنوس باشد. این ردپاها هم‌اندازه ردپای فیل هستند.

پهنای بزرگ‌ترین ردپا ۸۰ سانتی‌متر و طول آن ۶۵ سانتی‌متر است و مشخص شده است که به دایناسوری شبیه ایگوآنودون تعلق دارد.

در دوران کرتاسه متاخر قسمت بزرگی از بریتانیا را دریای کم‌عمقی پوشانده بود اما بر اساس این بررسی آرایه صخره فولکستون وضعیت بیناکشندی داشت یعنی به هنگام فرونشست جزر و مد از زیر آب بیرون می‌آمد.

کارشناسان معتقدند وقتی در مدت فرونشست جزر و مد این صخره در آب‌های ساحلی از زیر آب بیرون می‌آمد دایناسورها برای به دست آوردن غذا به آن هجوم می‌آوردند یا از طریق آن به مسیر مهاجرت خود ادامه می‌دادند.

دیوید مارتیل، استاد ارشد دیرین‌زیست‌شناسی دانشگاه پورتسموت، می‌گوید: «این نخستین بار است که در لایه موسوم به "آرایه فولکستون" ردپای دایناسور کشف شده است و این کشف واقعا شگفت‌انگیز است زیرا این دایناسورها آخرین دایناسورهایی بودند که در این کشور وجود داشتند و سپس نسلشان منقرض شد. این دایناسورها در نزدیکی محل کنونی صخره‌های سفید داور پرسه می‌زدند. یعنی دفعه بعد که با کشتی از کنار این صخره‌های باشکوه عبور می‌کنیم می‌توانیم آن‌ها را در ذهن خود تصور کنیم.»

© The Independent

بیشتر از علوم