یک کولبر دیگر با شلیک مستقیم کشته شد

کولبرها کالاهایی سنگین را در راه‌های کوهستانی خطرناک و مناطق مرزی مین‌گذاری‌شده، روی پشت خود حمل می‌کنند

بسیاری از کولبران در نقاط مرزی با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی جان خود را از دست می دهند - عکس از اقتصاد آنلاین

به گزارش هه‌نگاو، ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ، نیروهای هنگ مرزی واقع در پایگاه هه‌نگه‌ژال بانه، با شلیک به‌سوی تعدادی از کولبران باعث کشته‌شدن یکی از کولبران شدند. گفته می‌شود فرد کشته شده سعدون احمدی ۲۷ ساله، از اهالی بانه است.

هم‌زمان در مرز کیله نیز نیروهای مرزبانی به کولبران شلیک کردند که حال یکی از افراد زخمی شده وخیم گزارش شده است.

فقر گسترده در استان‌های مرزی باعث شده تا مردم این مناطق ناچار شوند برای امرار معاش به کول بری یا سوخت بری روی بیاورند. در چنین شرایطی، نیروهای مرزی جمهوری اسلامی بارها به‌طرف این افراد شلیک مستقیم کرده‌اند. موضوعی که با واکنش افکارعمومی مواجه شده است.

پیش‌تر، کردپا و به نقل از منابع محلی اعلام کرد، بصیر احمدزاده، کولبر اهل روستای «دشه» از توابع شهرستان پاوه، جمعه ۲۸ خردادماه، بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از اصابت گلوله نیروهای مرزبانی در بیمارستان طالقانی کرمانشاه جان خود را از دست داد.

روز دوشنبه، این کولبر به همراه برادرش بشیر احمدزاده بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی در مرز نوسود زخمی شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز، یک کولبر کرد به نام رحمان کریم‌پور اهل روستای «سویچ» از توابع بانه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در مرز «هنگه‌ژال» این شهرستان زخمی و برای مداوا به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه بستری شد.

زندگی فاجعه‌بار کولبرها، آنهایی که بین ایران و کردستان عراق، کالاهای سنگین را روی کمر خود حمل می‌کنند، تلخ است. بر اساس اطلاعات سازمان‌های حقوق بشری مستقر در ایران، تنها در سال میلادی گذشته، ۵۶ کولبر کشته و ۱۶۷ نفر از آنها نیز زخمی شدند.

حمل‌ونقل غیرقانونی کالا در مرز ایران و کردستان عراق، موسوم به «کولبری»، به منبع درآمد هزاران نفر تبدیل شده است. کولبرها کالاهایی با وزن ۲۵ تا ۱۲۰ کیلوگرم را در راه‌های کوهستانی خطرناک و مناطق مرزی مین‌گذاری‌شده، روی پشت خود حمل می‌کنند.

کولبر‌ها در اربیل و چندین نقطه دیگر در کردستان عراق، محصولات الکترونیکی، سیگار و پارچه می‌خرند و آنها را در محل‌های جمع‌آوری، به بازرگانان ایرانی تحویل می‌دهند.

بازرگانان پس از بررسی کالاهای دریافتی، دستمزد کولبرها را می‌دهند. کولبرها به ازای هر ۱۰ تا ۱۲ ساعت بارکشی، بین ۷ تا ۱۲ دلار دریافت می‌کنند.