عبدالله عبدالله پیروزی ابراهیم رئیسی را تبریک گفت

ابراهیم رئیسی، با ۱۷ میلیون رای، هشتمین رئیس‌جمهوری ایران شد

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در پیامی، انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران را به او و مردم این کشور تبریک گفت. 

او در پیام تبریک به رئیسی، جمهوری اسلامی ایران را دوست و برادر مردم افغانستان خواند و گفت: «افغانستان و ایران دو کشور همسایه، برادر، هم‌دین، هم‌فرهنگ و هم‌زبان‌اند که روابط حسنه و نیک تاریخی دارند.»

رئیس شورای مصالحه افغانستان ضمن آرزوی کامیابی و موفقیت برای رئیس‌جمهوری جدید ایران، بر روابط بیشتر میان دو کشور تاکید کرد و نوشت: «ما انتظار داریم با پیروزی آقای رئیسی، روابط میان دولت و دو ملت در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و هراس‌افکنی، بیش از پیش گسترش یابد و تقویت شود.»

در همین حال، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه پیشین و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نیز در پیامی، پیروزی ابراهیم رئیسی و انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران را به او و مردم ایران تبریک گفت. آقای ربانی در این پیام‌ نوشت: «افغانستان و ایران افزون بر پیوند مشترک دینی، یگانگی‌های تاریخی، فرهنگی و مردمی دارند و در حقیقت، یک پیکر و یک ملت به شمار می‌روند.»

صلاح‌الدین ربانی ابراز امیدواری کرد که پیروزی آقای رئیسی، روابط میان افغانستان و ایران را به شایسته‌ترین سطح ممکن ارتقا دهد. او افزود: «ایران و افغانستان، در کنار مواجهه با تهدیدها و چالش‌های مشترک، منافع مشترک و متقابلی دارند که زمینه‌ها و فرصت‌های زیاد همکاری در راستای تامین امنیت و ثبات و رشد اقتصادی منطقه را مهیا می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عطامحمد نور، رئیس انشعابی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و از سیاستمداران با‌نفوذ افغانستان، نیز موفقیت آقای رئیسی را به او و مردم ایران تبریک گفت و نوشت: «آرزو دارم دولت و ملت ایران، کشور هم‌فرهنگ و همسایه ما، در سایه مدیریت سید‌ابراهیم رئیسی، به رفاه و آسایش بیشتر دست یابند.»

آقای نور از همکاری‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران با افغانستان و مردم این کشور تشکر و بر تداوم این همکاری‌ها تاکید کرد.

جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد، سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کرد و بنا بر آمار رسمی، بیش از ۲۳ میلیون رای به صندوق‌ها ریخته شد و در نتیجه، ابراهیم رئیسی با  ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران معرفی شد.

سیاستمداران بانفوذ افغان به‌مناسبت پیروزی ابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران نامه‌های تبریک فرستاده‌اند، کشوری که یکی از همسایه‌های نزدیک، دوست، هم‌زبان، هم‌فرهنگ و هم‌دین مردم افغانستان به شمار می‌رود. با وجود این ارزش‌های مشترک میان این دو کشور، بدون شک هرگونه تحولات سیاسی در ایران بر افغانستان تاثیر (مثبت یا منفی) دارد. هرچند برخی سیاستمداران و مقام‌های حکومتی افغانستان، چه در گذشته و چه در حال حاضر، بارها ایران را به حمایت از مخالفان دولت افغانستان به‌ویژه طالبان و رفتار نامناسب با مهاجران افغان متهم می‌کنند، سیاستمداران و مقام‌های دولتی افغانستان همچنان می‌کوشند که با دولتمردان ایران روابط خوب و دوستانه داشته باشند تا با این روابط بتوانند مشکلات موجود را برطرف کنند.

دولتمردان ایران به‌ویژه روسای‌جمهوری این کشور نیز رویکردی مشابه سیاستمداران افغان دارند و مردم افغانستان را دوست، هم‌فرهنگ، هم‌زبان و هم‌دین خود می‌نامند و بارها تاکید کرده‌اند که خواهان افغانستانی با‌ثبات، مستقل، دموکراتیک و مترقی‌اند و گفته‌اند در این زمینه تلاش‌ زیادی می‌کنند، اما مردم افغانستان هنوز این گفته‌ها را باور ندارند و می‌گویند سیاستمداران ایران و چند همسایه دیگر افغانستان به آنچه بر زبان می‌آورند عمل نمی‌کنند و این سیاست آنان باید تغییر کند.

شکیب هاشمی، استاد دانشگاه، می‌گوید: «پیروزی آقای رئیسی بر مردم ایران مبارک باد! این مردم خوشبخت‌اند که مانند ما سال‌ها منتظر نتیجه دروغین انتخابات نبودند، اما باید بگویم که ایران در جنگ افغانستان منافع خود را دارد و این موضوع در ۲۰ سال گذشته ثابت شده است. آرزو داریم که آقای رئیسی دوستی، برادری، هم‌فرهنگی و هم‌دینی را در عمل هم اثبات کند و از دشمنان ما حمایت نکند و با مهاجران ما رفتار انسانی و اسلامی داشته باشند تا واقعا بپذیریم که ایران دوست، برادر، هم‌دین، هم‌فرهنگ و حامی ما است نه دوست دشمن ما.»