آمار رسمی جان باختگان کرونا در افغانستان برای نخستین بار از ۱۰۰ نفر گذشت

این تنها آمار رسمی است و بسیاری می‌گویند آمار واقعی جان باختگان به مراتب بیش از این است

موج سوم ویروس کرونا دامنگیر افغانستان شده است-WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، برای نخستین بار جان ۱۰۱ نفر را در این کشور گرفته است. 

موج سوم شیوع ویروس کرونا افغانستان را فرا گرفته و تنها در شبانه‌روز گذشته، دو هزار و ۳۱۳ مورد مثبت ثبت شده است.

مقام‌های افغان تایید می‌کنند که روز گذشته ۳۰۱ نفر بهبود یافته و مرخص شده‌اند. به این ترتیب تعداد کل افراد مبتلا به ویروس کرونا که به صورت رسمی ثبت شده است، به ۹۸ هزار و ۸۴۴ نفر رسیده است.

سیر صعودی ابتلاء افراد به بیماری کووید-۱۹ چند هفته است که با فرارسیدن موج سوم کرونا شدت یافته است اما به دلایل سنتی، بسیاری از مردم افغانستان موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را ثبت نمی‌کنند یا علت مرگ بستگان خود را که به این دلیل می‌میرند، پنهان می‌کنند. به همین دلیل بسیاری معتقدند که آمار وزارت بهداشت افغانستان، تنها از بخشی از فاجعه بزرگی که این کشور را فرا گرفته است، خبر می‌دهد. 

از سوی دیگر، دسترسی افغانستان به تجهیزات درمانی و واکسن کرونا هم بسیار ناچیز است. بر اساس اطلاعات منابع بین‌المللی، در این کشور تنها ۱.۳ درصد مردم دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. با افزایش تعداد تلفات ناشی از کووید-۱۹، تقاضا برای واکسن نیز بیشتر شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت اعلام کرده است که تاکنون بیش از ۶۵۶ هزار غیرنظامی در این کشور واکسن کرونا دریافت کرده‌‌اند که نسبت به جمعیت ۳۵ میلیونی افغانستان بسیار ناچیز است.

پزشکان می‌گویند که روزانه صدها نفر در کابل پشت در مراکز تزریق واکسن صف می‌کشند و در هر مرکز روزانه ۳۰۰ تن که بیشترشان افراد بالای ۴۰ سالند، واکسن دریافت می‌کنند.

۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از چین به افغانستان رسیده و روند تزریق دوز دوم واکسن، پنج‌ روز پیش در ۱۷ مرکز در شهر کابل شروع شده است.

به این ترتیب تا اینجا افغانستان توانسته است یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا، عمدتا از چین و هند، دریافت کند.

بیشتر از جهان