ورزشکاران حکومتی چه چیز را می‌خواهند تغییر دهند

برخی چهره‌های ورزشی به دلیل نزدیکی با حکومت، در تعارض با مردم، آنان را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنند

خداداد عزیزی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال - عکس از ورزش سه

بهره‌گیری از چهره‌های مشهور و محبوب اجتماعی در تبلیغات ریاست‌جمهوری از دوره‌های پیش آغاز شد و در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری به اوج خود رسید. در سال ۱۳۹۶ ورزشکاران و هنرمندان در افزایش مشارکت مردم نقش مهمی داشتند؛ اگرچه پس از استقرار دولت دوازدهم و مشکلات اقتصادی فزاینده‌ای که مردم به آن دچار شدند، بسیاری از آن‌ها ابراز پشیمانی کردند و در کنار مردم ایستادند و گفتند که دیگر رای نخواهند داد؛ اما داستان استفاده از چهره‌های اجتماعی برای تبلیغات هنوز پایان نیافته است.

در شرایطی که تحریم انتخابات فرمایشی و مهندسی شده هر روز گسترده‌تر می‌شود و به گواهی نهادهای نظرسنجی حکومتی، میزان مشارکت مردم حتی به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد، برخی ورزشکاران حامی حکومت از مردم خواسته‌اند رای دهند. علی پروین، خداداد عزیزی، حسین رضازاده، علیرضا دبیر، الهام حسینی، سیروس دین‌محمدی و رضا شاهرودی از جمله ورزشکارانی‌اند که در مقابل دوربین‌های حکومت حاضر شدند و مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند.

این روزها رسانه‌های حکومتی از صداوسیما گرفته تا خبرگزاری‌های فارس و تسنیم برای حمایت از ابراهیم رئیسی سنگ تمام گذاشته‌اند. نامزدی که در سال ۱۳۹۶ با اعلام حمایت امیر تتلو خبرساز شد، در انتخابات سیزدهم هم به کمک حامیان خود توانست حمایت برخی از چهره‌های ورزشی را جلب کند؛ اگرچه این چهره‌ها پیش‌تر نیز به دلیل نزدیکی به حکومت شناخته شده بودند. یکی از آن‌ها علیرضا دبیر است. در ویدیویی که از صدا و سیما پخش شد و خبرگزاری فارس نیز آن را بازنشر کرد، علیرضا دبیر، کشتی‌گیر سابق تیم ملی و عضو پیشین شورای شهر از مردم می‌خواهد که «جو گیر» نشوند و رای بدهند تا «آدم ضعیف» سر کار نیاید.

حسین رضازاده، عضو سابق تیم ملی وزنه‌برداری که هم‌زمان با علیرضا دبیر در دوره چهارم شورای شهر حضور داشت نیز در پیامی ویدیویی گفته است: «باید رای بدهیم تا نشان دهیم گوش به فرمان رهبریم.» رضازاده سال‌ها پیش نیز هنگام گرفتن مدال، با تصویر علی خامنه‌ای روی سکو رفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی پروین، یکی دیگر از چهره‌های ورزشی است که در گفت‌وگویی کوتاه مقابل دوربین، حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کرد. رضا اطری، کشتی‌گیر، الهام حسینی، عضو تیم وزنه‌برداری، ایوب اصغرخانی، عضو سابق تیم استقلال، سیروس دین‌محمدی، پرویز برومند و رضا شاهرودی فوتبالیست‌های پیشکسوت نیز دیگر چهره‌های ورزشی‌اند که در مقابل دوربین از مردم خواسته‌اند در انتخابات شرکت کنند؛ اما در میان ورزشکاران دعوت کننده بیش از همه حضور خداداد عزیز تعجب‌برانگیز بود؛ او در پیام ویدیویی کوتاهی از مردم دعوت کرده است که رای بدهند.

دعوت چهره‌های ورزشی نامبرده برای حضور در انتخابات در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها، مردم به دلیل ناامیدی از بهبود شرایط دیگر به مشارکت در انتخابات تمایلی ندارند. با این همه برخی چهره‌های ورزشی به دلیل نزدیکی با حکومت و تعارض منافع، مردم را به مشارکت دعوت می‌کنند. در مقابل آن‌ها، چهره‌های ورزشی مستقلی قرار دارند که منافع جمعی را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند. علی دایی و عادل فردوسی‌پور چهره‌هایی بودند که پس از اینکه یکی از نامزدها از آنان نام برد و شایعاتی در خصوص پست و مقام آن‌ها در دولت بعدی تقویت شد، اعلام کردند که از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنند.

علی دایی در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «متاسفم که این روزها نام مرا برای حمایت از نامزدها مطرح می‌کنند. مردم بدانند اینجانب هیچ‌گاه در هیچ دوره‌ای از هیچ نامزدی حمایت نکردم و نخواهم کرد و آنچه در این روزها از قول من در این خصوص نقل می‌کنند فراتر از یک دروغ است.» کمی پیش از او نیز عادل فردوسی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: «قبلا هم گفته بودم و مجددا عرض می‌کنم که من از هیچ‌کدام از نامزدهای ریاست‌جمهوری حمایت نکردم و نمی‌کنم و هیچ پست و مقامی را هم برای آینده نه پذیرفته‌ام و نه خواهم پذیرفت.»

حمایت برخی چهره‌های ورزشی از انتخابات و یک نامزد خاص در حالی صورت گرفته است که این روزها بسیاری از چهره‌های محبوب اجتماعی، به صف تحریم‌کنندگان انتخابات پیوسته‌ و از اصلاح سیستم قطع امید کرده‌اند. چندی پیش بختیار رحمانی، بازیکن تیم استقلال در صفحه اینستاگرام خود پستی در واکنش به حضور زنان در انتخابات منتشر کرد. او با اشاره به اینکه هیچوقت زنانی را که رای می‌دهند درک نمی‌کند، نوشت: «کسی که حق دوچرخه‌سواری ندارد، کسی که حق انتخاب نوع پوشش خود را ندارد، کسی که در صورت طلاق گرفتن تنها تا هفت سال می‌تواند از فرزندش نگهداری کند، زنی که حق ورود به استادیوم فوتبال را ندارد، زنی که گشت ارشاد او را توقیف و جریمه می‌کند، زنی که جنس دوم نامیده می‌شود و هر روز در خیابان‌ها خشونت و آزار می‌بیند، کسی که به اختیار خود نمی‌تواند به خارج از کشور سفر کند، کسی که دیه‌اش نصف مرد است و کسی که ضمانتش را قبول ندارند، دقیقا رای می‌دهد که چه چیزی را انتخاب کند و چه چیزی را تغییر دهد؟»