چهل سال پس از مرگ، خواننده حنجره طلایی افغانستان در دل مردم زنده است

دوستداران احمد ظاهر هنوز اعتقاد دارند که او در حادثه رانندگی کشته نشد احتمالا به قتل رسید

دوشنبه ۲۴ خرداد، برابر است با ۴۲مین سال‌مرگ احمد ظاهر آوازخوان مشهور، حنجره طلایی و فراموش نشدنی افغانستان.   

احمد ظاهر، آوازخوان بی‌بدیل افغانستان، ۴۲ سال پیش در چنین روزی (دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۵۸)، در شاهراه شمالی در منطقه چیراق روستای سالنگ، استان پروان بر اثر حادثه رانندگی جان باخت. هرچند علاقه مندانش مرگ او را حادثه‌ رانندگی نمی‌دانند و روایت‌های دیگری دارند، اما بازهم تا به امروز معلوم نیست که از طرف چه کسی، چرا و چگونه کشته شد و چه کسانی خواستند صدایش را خاموش کنند.   

صمد داردار که از دوستان نزدیک احمد ظاهر بود که اکنون خود نیز دار فانی را وداع گفته، احمد ظاهر را مردی وطن‌دوست، عاشق موسیقی، مهین‌پرست و غریب‌دوست ‌می‌خواند. او مرگ احمد ظاهر را حادثه رانندگی نمی‌داند و معتقد است که این حادثه عمدی بوده است و در این باره گفته بود: «برای احمد ظاهر دام پهن کردند و جان او را با ضربات مشت، لگد و شلیک به سرش گرفتند.»

آقای داردار تاکید داشت تا زنده است از این واقعیت چشم پوشی نمی‌کند و اسامی کسانی را که در قتل احمد ظاهر دست داشتند به زبان می‌آورد.

پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، وزارت اطلاعات و فرهنگ، هنرمندان افغان و علاقمندان احمد ظاهر، همه ساله در سالروز درگذشت او به  مقبره‌اش در «شهدای صالحین» کابل می‌روند و یادش را گرامی می‌دارند. آنان تلاش دارند که صدا و خاطرات احمد ظاهر را جاویدان نگه داشته و نگذارند که به باد فراموشی سپرده شود.

امسال (۱۴۰۰) نیز عبدالمنان شیوای شرق، معین امور انتشارات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با شماری از کارمندان این وزارت، فرهنگیان افغان و علاقمندانش در شهدای صالحین بر مزار احمد ظاهر دسته‌گل گذاشتند و دعا کردند.

آقای شرق در مورد او گفت: «مانند احمدظاهر هرگز در تاریخ موسیقی افغانستان تکرار نمی‌شود. احمد ظاهر یک آوازخوان بی‌نظیر و بی‌مانند بود نه‌تنها در افغانستان بلکه در سطح منطقه. او آوازخوان فراموش نشدنی در عرصه موسیقی افغانستان است.»

حمید خوگیانی، هنرمند جوان افغان که با تقلید از احمد ظاهر، آواز می‌خواند در مورد ظاهر به ایندپندنت فارسی می‌گوید: «احمد ظاهر ستاره درخشان در آسمان موسیقی افغانستان و فارسی‌زبانان دنیا بود و صدایش اکنون نیز هست. من او را از نزدیک ندیده‌ام، اما در آوازخوانی الگوی من است. دوستش دارم و تا زنده‌ام فراموشش نمی‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قدوس محمدی که ۷۵ سال دارد و از نزدیک احمد ظاهر را دیده و هنوز هم آهنگ‌هایش را می‌شنود، می‌گوید: «آوازخوان یعنی احمد ظاهر. عاشق هنر و آوازخوانی یعنی احمد ظاهر. احمد ظاهر دیگر نیست و هیچگاه پیدا نخواهد شد. من از زمانی که جوان بودم تا کنون که سنم به ۷۵ رسیده فراموشش نکردم و آهنگ‌هایش را می‌شنویم و کیف می‌کنم.»

احمد ظاهر با نام هنرمند بی‌بدیل، حنجره طلایی، تکرار ناشدنی در میان طرفدارانش در افغانستان و بیرون از این کشور شهرت دارد و در دنیا هیچ افغان و فارسی‌زبانی نیست که به چهره او آشنا نباشد و آهنگ‌هایش را نشود.    

حالا که بیش از ۴۲ سال از مرگ او (احمد ظاهر) می‌گذرد هنوز هم چهره و صدایش جاویدان مانده است و علاقمندانش بین جوانان افغانستان و فارسی‌زبان دنیا بیشتر شده و صدای او را عاشقانه دوست دارند.

احمد ظاهر، صدها آهنگ صوتی و چندین آهنگ تصویری دارد که در رسانه‌های افغانستان برای علاقمندانش منتشر می‌شود.

این هنرمند حنجره طلایی افغانستان افزون بر صدای زیبایی که داشت آهنگ‌هایش نیز تا به امروز فراموش نشده و هر روز که می‌گذرد بین مردم به ویژه نسل جوان افغان بیشتر از بیش رونق یافته است. انتخاب اشعاری از شاعران بزرگ مانند مولانا جلال‌الدین محمد بلغی، حافظ، سعدی، رهی معیری، خلیل‌الله خلیلی، احمدضیا، قاری‌زاده، فروغ فرخزاد و دیگران که هر کدام معنی و پیام‌های خاص خود را داشت سبب محبوبیت و مشهور شدن بیشتر او شد. 

گفتنی است که علاقمندان این آوازخوان نامدار افغان در دنیا به ویژه نسل جوان افغان که هیچ‌گاه احمد ظاهر را از نزدیک ندیده‌اند و تنها عکس‌های او را دیده و صدای او را شنیده‌اند از دولت افغانستان می‌خواهند که همه ساله از سالروز درگذشت احمد ظاهر تجلیل کند و نگذارد که خاطرات و صدای این آوازخوان حنجره طلایی کشور به باد فراموشی سپرده شود.            

بیشتر از فرهنگ و هنر