چهره‌های مشهور و دعوت به شرکت در انتخابات نظام

امسال صدای «تحریمی‌ها» بلندتر از گذشته به گوش می‌رسد

بهنوش بختیاری، از چهره‌های مشهور سینما و دنیای سرگرمی در ایران، با دعوت مردم به شرکت در انتخابات پیش رو در ایران، از مردم خواست که «غرغر، نق و اعتراض‌های الکی» را تمام کنند و رای بدهند.

این بازیگر و چهره تلویزیونی، همچنین از مردم خواست «آبروداری کنند و راز و مشکلات را بین خودشان حل کنند.»

بختیاری این ویدئو را در صفحه اینستاگرام شخصی خود که تعقیب‌کنندگان چند میلیونی دارد منتشر نکرده است اما هم‌زمان باآنکه در آن از ایران به‌عنوان کشوری حاصلخیز یاد می‌کند، در این حساب، تبلیغ برای خرید ملک در ترکیه منتشر کرده است.

جمعی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به این دوگانگی رفتار و گفتار ستارگان ایرانی، سخنان خانم بختیاری را با تصاویری از کشته‌شدگان اعتراض‌های سال‌های گذشته در ایران، قربانیان شلیک به هواپیمای مسافری اوکراین و تصاویری از فقر در ایران بازنشر کرده و آن‌ها را نمونه‌هایی از «غرغرهای الکی مردم ایران» نامیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهنوش بختیاری در انتخابات چهار سال قبل از هواداران آقای روحانی بود و در پیام تبریک انتخاب ایشان نوشته بود «آقای روحانی ما برای شما فحش خوردیم.....بهمون چیزهایی گفتن که تا حالا نشنیده بودیم.......پشتیبان این قشر باشید.....ماهم قول میدیم دوستتون داشته باشیم دکتر روحانی عزیز و محترم»

شاید همان انتقاداتی که خانم بختیاری از آن به‌عنوان ناسزا یاد کرد باعث شده این بار، لااقل تا امروز، از کاندیدای مشخصی حمایت نکند. این امر احتمالا به بازخوردهای منفی که او و همکارانش درباره کارنامه آقای روحانی و حمایت از او بدون پرسشگری درباره قول‌های داده ‌شده، از سمت افکار عمومی دیده‌اند نیز مربوط می‌شود.

در انتخابات ریاست جمهوری چهار سال قبل، با به وجود آمدن دوگانه رئیسی-روحانی، بسیاری از فعالان سیاسی، نویسندگان، هنرمندان، ورزشکاران و ستاره‌های سرگرمی در ایران، با حمایت از نامزدی روحانی، از مردم خواستند به او رأی بدهند تا «نه ‌تنها وضع بدتر نشود، بلکه موفقیت‌های اقتصادی دولت روحانی ادامه پیدا کند.»

 فهرست ستارگان سینما که آشکارا از رأی دادن به آقای روحانی سخن گفتند و یا فعالانه در فعالیت‌های تبلیغاتی او حضور داشتند بسیار طولانی است. افرادی چون اصغر فرهادی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، مهدی فخیم زاده از نامزدی روحانی حمایت کردند.

در این میان بازیگرانی چون باران کوثری و ترانه علیدوستی، در کنار زندانیان سابق سیاسی همچون بهاره هدایت، در جریان مشکلات اقتصادی پیش‌آمده در سال‌های بعد، هدف موج انتقاد بیشتری بوده‌اند.

امر دیگری که این انتخابات را با دوره‌های قبل متفاوت کرده است، بالا گرفتن موج «نه به انتخابات» است. صدای «تحریمی‌ها» این بار بلندتر از گذشته به گوش می‌رسد.

در میان دو گروه اصلی تحریمی‌ها که بخشی انتخابات را به دلیل آنکه نتیجه پیشاپیش مشخص است تحریم کرده‌اند و گروهی دیگر که چون تفاوتی بین نامزدها نمی‌بینند رأی دادن را بی‌حاصل می‌دانند، نشانی از فهرست پروپیمان حامیان دولت در دوره قبلی نیست.

با وجود خط ‌ونشان‌های مقام‌های حکومتی و قوه قضائیه، حاشیه امن تبلیغ برای حضور در انتخابات، در سخن گفتن از «تحریم انتخابات» وجود ندارد و ممکن است آینده حرفه‌ای هرکدام از این افراد را به خطر بیندازد.

چهره‌های مشهور ایرانی که فعالیت حرفه‌ای آن‌ها در فضای داخل کشور است، عموماً سیاست سکوت را در پیش‌گرفته‌اند. آن‌ها که می‌خواهند فعال‌تر به نظر بیایند هم به کنایه‌های کم‌رنگ گاه‌وبیگاه به وضعیت اقتصادی بسنده کرده‌اند.

انتقاد دیگری که به ستارگان زن سینمای ایران که مردم را به رای دادن به آقای روحانی دعوت کردند وارد است، بی‌توجهی آن‌ها به وخامت وضعیت زنان در دولت دوازدهم است.

طبق اعلام معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، میزان بیکاری زنان ایرانی، ۳ برابر میانگین جهانی است و در ۱۶ سال گذشته فقط ۳۰۰ هزار «شغل جدید زنانه» ایجادشده است. تکلیف لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» مشخص نیست و خشونت‌های خانگی افزایش‌یافته است و قوانین بازدارنده خشونت علیه زنان هنوز در میانه راه مجلس و کمیسیون‌ها و شورای نگهبان مانده است.

دولت دوازدهم با وجود آنکه بخش بزرگی از هفت میلیون رای بیشتری که از رقیبش در سال ۹۶ به دست آورد را مدیون چهره‌های فرهنگ و هنر بود اما «فرهنگ و هنر» در چهار سال گذشته اوضاعش بهبود نیافت و از قیدوبندهایی چون سانسور و رانت رها نشد.

سکوت هنرمندان همراه با بی‌صدایی سیاستمداران در مبارزات انتخاباتی امسال همراه بود. در مناظره‌های انتخاباتی حتی نامی از فرهنگ، هنر، ادبیات، سینما و تئاتر به میان نیامد گویا نامزدها ترجیح داده‌اند این بار اصلا شعارهای تبلیغاتی فرهنگی و هنری سر ندهند و ستاره‌ها هم نامی که روی برگه رای می‌نویسند را برای خودشان نگه‌دارند.