اختلاف میان مکرون و جانسون، تشدید دوباره مناقشه برگزیت

جانسون تهدید کرد متمم ایرلند شمالی را که بخشی از توافق برگزیت است به حالت تعلیق درمی‌آورد

بوریس جانسون (چپ)، نخست وزیر بریتانیا، و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه- Leon Neal / POOL / AFP

مناقشه موسوم به «جنگ سوسیس» میان بریتانیا و اروپا امروز یکشنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) عمیق‌تر شد. کاخ الیزه این ادعا را رد کرد که امانوئل مکرون در گفت‌و‌گو با بوریس جانسون در حاشیه نشست گروه هفت در کورنوال، در مورد وضعیت قانونی‌ و پارلمانی ایرلند شمالی دچار اشتباه شده است.

گزارش‌های امروز حاکی از آن است که آقای جانسون از این اشتباه احتمالا سهوی برآشفت و گفت رهبران اتحادیه اروپا باید «توی کله‌شان فرو برود» که تمامیت ارضی بریتانیا اهمیت دارد.

اما دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه امروز اعلام کرد پس از اینکه آقای جانسون از مکرون پرسیده اگر او بود، آیا ممنوعیت انتقال سوسیس بین تولوز و پاریس را می‌پذیرفت، و مکرون فقط اشاره کرده بود که بخش اصلی خاک بریتانیا و ایرلند شمالی روی دو جزیره مجزا قرار دارند.

پلاک ۱۰ خیابان داونینگ (دفتر نخست‌وزیر بریتانیا) امروز از گفت‌و‌گو در مورد جزئیات مکالمه یادشده خودداری کرد، اما دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، با تایید ضمنی روایت‌ها در مورد این مشاجره لفظی، گفت اظهارنظرهای مشابهی از رهبران اتحادیه اروپا شنیده است و سخنانی از این دست را «توهین‌آمیز» خواند.

او با اشاره به اینکه رهبران اروپا سعی دارند وضعیت ایرلند شمالی را برخلاف میل مردمش تغییر دهند، خطر تشدید تنش‌‌ها با پایتخت‌های اروپایی را به جان خرید، و در ادامه گفت سخنان نقل‌شده از آقای مکرون مثل این است که گفته شود کاتالونیا بخشی از اسپانیا و جزیره کورس بخشی از فرانسه نیست.  

یک منبع دیپلماتیک فرانسه گفت دولت بریتانیا با طرح مناقشه سوسیس، سعی دارد توجه‌ها را از مسائل اصلی نشست گروه هفت منحرف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جانسون دیروز تهدید کرد متمم ایرلند شمالی را که بخشی از توافق برگزیت است به حالت تعلیق درمی‌آورد. این سخنان پس از بود که اتحادیه اروپا مصرانه از بریتانیا خواست تبصره‌هایی را که نخست‌وزیر این کشور در سال ۲۰۱۹ در موردش مذاکره کرد و پذیرفت، اجرا کند. بر اساس این تبصره، انتقال گوشت سرد میان خاک اصلی بریتانیا و ایرلند شمالی ممنوع خواهد بود.

بریتانیا مدعی نیست که اتحادیه اروپا از این متمم تخطی کرده است، اما می‌گوید بروکسل در اجرای قوانینی که آقای جانسون پذیرفته و امضا کرده است «زیادی وسواس به خرج می‌دهد».

میکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند، در مورد اقدام بریتانیا به تمدید یکجانبه «مهلت» برای تاخیر در رعایت قوانین، هشدار داد و به خبرگزاری اسکای گفت: «انحراف مداوم و یکجانبه از آن توافق... آشکارا کل روابط اتحادیه اروپا و بریتانیا را تضعیف می‌کند.»

گفته می‌شود آقای جانسون صبح شنبه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در کورنوال، در مشاجره‌ای تند با آقای مکرون، پرسیده بود: «اگر دادگاه‌های فرانسه انتقال سوسیس میان تولوز به پاریس را متوقف می‌کردند، خوشت می‌آمد؟»

گزارش‌ها به نقل از یک منبع دولتی بریتانیا حاکی از آن است که رئیس‌جمهوری فرانسه در جواب گفته بود «این مقایسه خوبی نیست چون پاریس و تولوز بخشی از یک کشورند»، که این حرف پاسخ خشمگین آقای جانسون را در پی داشت که «ایرلند شمالی و بریتانیا هم بخشی از یک کشورند».

در مصاحبه‌ای بعد از این مشاجره، نخست‌وزیر بریتانیا گفت رهبران اتحادیه اروپا «به نظر می‌رسد درست نفهمیده‌اند که بریتانیا یک کشور واحد است، یک قلمرو ارضی واحد. باید این را توی کله‌شان فرو کنم.»

اما دفتر مکرون روز یکشنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) این روایت از مشاجره با نخست‌وزیر بریتانیا را انکار کرد.  

کاخ الیزه اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری گفتند تولوز و پاریس بخشی از یک منطقه جغرافیایی واحدند و ایرلند شمالی در یک جزیره واقع شده است.»

«قصد رئیس‌جمهوری تاکید بر این نکته است که وضعیت کاملا فرق دارد و این نوع مقایسه درست نیست.»

«او (به آقای جانسون) یادآوری کرد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیم بریتانیا بود و لازم است به تعهد داده‌شده پایبند بود. رئیس‌جمهوری بعد مسیر گفت‌و‌گو را به مسائل کلیدی نشست گروه هفت برگرداندند.»

ممنوعیت انتقال گوشت سرد، که از ۱ ژوییه اجرایی می‌شود، ناشی از قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا در مورد حفظ کیفیت و سلامت محصولات غذایی در بازار واحد [اروپا] است. تصمیم آقای جانسون به برقراری مرز گمرکی در دریای ایرلند در بخشی از توافق برگزیت، به این معناست که ایرلند شمالی نیز مشمول این حفاظت و ایمنی می‌شود.

پیمان آدینه نیک و صلح در جزیره ایرلند در درجه اول اهمیت است.

ما متممی را به مذاکره گذاشتیم که این روند را حفظ می‌کند، و بریتانیا و اتحادیه اروپا آن را امضا و تصویب کردند.

ما می‌خواهیم بهترین روابط ممکن را با بریتانیا داشته باشیم.

هر دو طرف باید به آنچه توافق کردیم عمل کنند.

اتحادیه اروپا روی این مساله اتفاق‌نظر کامل دارد.

لندن مقابل پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حل مساله و موافقت با رعایت مقررات بهداشت حیوانات مقاومت می‌کند، زیرا نگران است این امر مانع توافق‌های تجاری آتی با کشورهایی مانند آمریکا شود. بریتانیا در عوض پیشنهاد کرده است اتحادیه اروپا بپذیرد استاندارد بریتانیا در مجموع با استاندارد بازار واحد [اروپا] یکسان است.

آقای راب، در پاسخ به سوال در مورد مناقشه، به خبرگزاری اسکای گفت: «آنچه ما نمی‌توانیم بپذیریم این اختلال تجاری ادامه‌دار و در واقع، این تلاش برای تغییر وضعیت ایرلند شمالی برخلاف خواسته یا رضایت مردم [ایرلند] است.»

او در ادامه افزود: «ما مرتب دیده‌ایم شخصیت‌های بلندپایه اتحادیه اروپا طوری درباره ایرلند شمالی صحبت می‌کنند انگار کشوری متفاوت و جدا از بریتانیا است. این نه تنها توهین‌آمیز است، بلکه روی اجتماع ایرلند شمالی آثار واقعی و ملموس دارد، ایجاد نگرانی و آشفتگی فراوان می‌کند.»

«تصور کنید ما درباره کاتالونیا، درباره بخش فلاندر (هلندی) بلژیک، یکی از ایالت‌های فدرال آلمان، شمال ایتالیا، جزیره کورس در فرانسه به‌عنوان کشورهایی مجزا و مستقل حرف می‌زدیم. کمی احترام لازم است.»

سخنگوی رسمی آقای جانسون به هیچ‌یک از نمونه‌های اظهارنظرهای مشابه به آقای راب در نشست گروه هفت اشاره‌ای نکرد. در این نشست، رهبران اتحادیه اروپا جبهه‌ای متحد و یکپارچه تشکیل داده‌اند و خواستار پایبندی کامل آقای جانسون به اجرای این متمم شده‌اند.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «نکته حرف وزیر خارجه این بود که پیش‌تر اظهارنظرهایی مشابه آنچه امروز صبح گزارش شد شنیده است.»

او در ادامه افزود: «فکر می‌کنم خواسته مردم بریتانیا از ما این است که مدام تاکید کنیم این نگاه به ایرلند شمالی درست نیست. این یک کشور واحد و یکپارچه است.»

به‌رغم اختلاف‌ها در مورد متمم، دفتر نخست‌وزیر بریتانیا مصرانه تاکید دارد که روابط میان آقای جانسون و آقای مکرون حسنه است.

سخنگوی آقای جانسون گفت: «روابط آن‌ها همچنان سازنده است. تصاویر مهمانی دیشب را که دیده‌اید، لب ساحل با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کردند. روشن است که بریتانیا علاقه دارد به همکاری سازنده با فرانسه ادامه بدهد و این هدفی است که می‌خواهیم حاصل شود.»

© The Independent