برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای شهر در بیش از ۵۰ شهر ایران

ابتدا با قرار دادن کارت ملی رای‌دهنده در داخل دستگاه، احراز هویت از طریق پایگاه ثبت احوال صورت می‌گیرد

امیر شجاعیان، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور، از برگزاری انتخابات شورای شهر در ۲۴ مرکز استان و ۳۳ شهر دیگر، به صورت «تمام‌ الکترونیک» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شجاعیان روز یک‌شنبه، ۲۳ خردادماه، با ارائه توضیحاتی درمورد چگونگی برگزاری الکترونیکی انتخابات شوراها در یک برنامه زنده تلویزیونی، گفت که در مراکز ۲۴ استان از مجموع ۳۱ استان ایران و ۳۳ شهر دیگر، به‌جای تعرفه کاغذی، یک کارت الکترونیکی در اختیار رأی‌دهندگان قرار می‌گیرد  

به گفته او، ابتدا با قرار دادن کارت ملی رای‌دهنده در داخل دستگاه، احراز هویت از طریق پایگاه ثبت احوال صورت می‌گیرد و به این‌ترتیب، بررسی می‌شود که او شرایط لازم سنی برای رای دادن را داشته و قبلا رای نداده باشد.

براساس توضیح رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات، رای‌دهندگان از طریق دستگاه‌های الکترونیکی، با وارد کردن کد داوطلب مورد نظر، تصویر و مشخصات او را روی صفحه می‌بینند و بعد از فشار دکمه تایید، رای به داوطلب مورد نظر ثبت می‌شود. به گفته او، در روند رای‌گیری الکترونیکی، عملیات شمارش آرا نیز به سرعت و با دقت، در پایان زمان رای‌گیری انجام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شجاعیان پیش‌تر از برگزاری مانوری در روز جمعه، ۲۱ خردادماه، برای آزمایش دستگاه‌های الکترونیکی در تعدادی از شعب اخذ رای الکترونیکی خبر داده بود تا مشکلات احتمالی در برگزاری الکترونیکی انتخابات پیشاپیش شناسایی و رفع شود.

این درحالی است که در برگزاری انتخابات الکترونیکی، آن هم در انتخابات شورای شهر و حالتی که هر رای‌دهنده قرار است بیش از یک نفر را انتخاب کند، آموزش گسترده رای‌دهندگان یکی از مهم‌ترین نکات محسوب می‌شود. در این وضعیت احتمالا رای‌دهندگان به‌کرات به راهنمایی و کمک مسئولان حوزه انتخابیه نیاز پیدا می‌کنند که این موضوع می‌تواند امکان دخالت یا تاثیرگذاری در آرای رای‌دهندگان را فراهم کند. اما مشخص نیست ستاد انتخابات به‌جز بعضی برنامه‌های توضیحی و آموزشی تلویزیونی، آیا تمهید جدی دیگری نیز برای مقابله با این موضوع در نظر گرفته است، یا خیر.

ازسوی دیگر، قطعی احتمالی برق نیز که شهرهای مختلف در هفته‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند، ممکن است در برگزاری الکترونیکی انتخابات اخلال ایجاد کند؛ اما رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات اعلام کرد که در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است. به گفته او، در صورت قطعی برق، دستگاه‌ها باتری ذخیره انرژی دارند که حدود یک ساعت کار می‌کند و در صورت ادامه قطع برق، «می‌توان از یک باتری خودرو برای آن‌ها استفاده کرد».

موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات از چندین سال پیش در ایران مطرح شده است و در دوره‌‌های مختلف، نهادهای مختلف درمورد امکان برگزاری آن اختلاف نظر داشته‌اند. در سال‌های گذشته نیز بارها برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات‌های مختلف انجام شده، اما صندوق‌های الکترونیکی به‌صورت بسیار محدود در انتخابات مورد استفاده قرار گرفته است.