عراقچی: مذاکرات با وضعیت پیچیده‌ای روبه‌رو است

«بعید است که در هفته جاری طرف‌های مذاکره کننده به جمع‌بندی نهایی برسند»

سرپرست هیئت ایرانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین معتقد است که مذاکرات با وضعیت پیچیده‌ای روبه‌رو است.

عباس عراقچی که پس از پایان روز اول از دور ششم مذاکرات وین سخن می‌گفت، افزود، «هم بازگشت آمریکا به برجام مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی‌آزمایی اقدام‌های آمریکا در رفع تحریم پیچیده‌ است.»

معاون وزیر امور خارجه ایران از ادامه مذاکرات در روزهای آینده خبر داد و گفت ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب هستیم و در این مسیر، نه عجله داریم و نه وقت را تلف می‌کنیم. وی همچنین گفت که مذاکرات موکول به انتخابات ریاست جمهوری ایران نیست.

به عقیده عراقچی بعید است که ظرف هفته جاری طرف‌های مذاکره کننده به جمع بندی نهایی برسند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در توییتی نوشت که همه شرکت‌کنندگان بر عزم خود برای به نتیجه رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات تأکید کردند. همه خواستار آن هستند که این را هر چه سریعتر انجام دهند.

دور ششم کمیسیون مشترک برجام با هدف احیای برجام، امروز در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه ایران و گروه چهار به علاوه یک، در گراند هتل وین پایتخت اتریش برگزار شد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده دارد. 

هفته گذشته و در پایان دور پنجم، طرف‌های مختلف از پیشرفت در آن خبر داده بودند.

نحوه بازگشت واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌های مرتبط علیه ایران از یک سو، و نیز چگونگی بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود، موضوع اصلی مذاکراتی است که برای حل آن، سه کارگروه ویژه تشکیل شده است.