عباس عراقچی می‌گوید مسائل کلیدی در مذاکرات باقی مانده است

دور جدید مذاکرات هفته آینده برگزار می‌شود

عباس عراقچی مسئول تیم مذاکره کننده ایران در وین- JOE KLAMAR / AFP

مسئول تیم مذاکره کننده ایران در وین از آغاز دور جدید مذاکرات در هفته آینده خبر داد.

عباس عراقچی در مورد اینکه آیا این دور از مذاکرات دور آخر است یا خیر، گفت امیدواریم که در موضوعات مختلف پیشرفت داشته باشیم ولی درباره اینکه دور آخر مذاکرات باشد یا خیر، قضاوت زود است.

عباس عراقچی روز چهارشنبه ۱۹ خرداد و پس از نشستی که با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس داشت با اعلام این خبر و در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «خانه ملت» گفت، اختلاف نظرها درباره مسائل جدید نیست، در واقع اختلاف نظر در خصوص موضوع‌هایی اصلی در ارتباط با نحوه بازگشت طرفین به توافق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته عباس عراقچی مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی مانده و باید در مورد آنها تصمیم گیری شود.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به نقل از عباس عراقچی گفت که متون تبادل شده میان هیات‌ها کمی شفاف‌تر و دقیق‌تر شده اما موضوعات اختلافی کماکان باقی است.

این در حالی است میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در توییتی نوشت مذاکرات شورای حکام درباره راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران نشان داد وضعیت کنونی یک «نگرانی جدی» است.

برنامه هسته‌ای ایران و ادامه نظارت آژانس بر آن، در دستور کار نشست فصلی شورای حکام قرار دارد.

نماینده ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز روز چهارشنبه ایران را به پذیرش «بازگشت دوجانبه» به برجام ترغیب کرد و گفت: «ما در حال پیشرفت هستیم، اما کار زیادی برای انجام دادن در پیش داریم.» 

لوئیس بونو، به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «اعتماد باید بازسازی شود؛ در واشنگتن، در تهران و جاهای دیگر. ما ایران را ترغیب می‌کنیم که در رسیدن به یک تفاهم بر سر بازگشت دوجانبه، به پیروی کامل (از برجام) به ایالات متحده بپیوندد.»

دعوت نماینده آمریکا در آژانس از حکومت ایران، پس از اظهارات صبح سه‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در نشست کمیته روابط خارجی سنا مطرح می‌شود که هشدار داد در نبود توافق با ایران، برنامه هسته‌ای آن کشور با سرعت به پیش می‌رود.