جوکوویچ به حکمرانی‌های نادال در مسابقات رولان گاروس پایان داد

نادال که ۱۳ بار عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها را به دست آورده است هیچگاه در مسابقه نیمه‌نهایی مغلوب نشده بود

خوشحالی جوکوویچ پس از پیروزی مقابل نادال در مسابقات رولان گاروس - Christophe ARCHAMBAULT / AFP

رقابت‌های تنیس آزاد فرانسه در مرحله نیمه‌نهایی برگزار شد و در حساس‌ترین آن رافائل نادال اسپانیایی و مرد شماره سه تنیس جهان که برای چهاردهمین بار به نیمه‌نهایی این مسابقات راه پیدا کره بود به مصاف مرد شماره یک تنیس جهان، نواک جوکوویچ، رفت.

این مسابقه پنجاه‌وهشتمین رویارویی این دو تنیسور مشهور جهان با یکدیگر بود که تا اینجا ۲۹ پیروزی را از آن تنیسور صرب کرده بود. به نوعی می‌توان گفت که این مسابقه تکرار فینال سال گذشته (۲۰۲۰) بین این دو تنیسور در همین رقابت‌ها بود.

نادال که ۱۳ بار عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها را به دست آورده است هیچگاه در مسابقه نیمه‌نهایی مغلوب نشده بود و این موضوع می‌توانست به برتری او در این مسابقه کمک کند.

مسابقه بسیار خوب و تهاجمی از سوی نادال آغاز شد و او با یک نمایش دیدنی پنج بر صفر در ست اول از جوکو جلو افتاد و نشان داد که شب سختی در انتظار مرد شماره یک جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رفته رفته جوکو خود را در زمین مسابقه پیدا کرد و توانست گیم‌های از دست رفته را جبران کند اما این کافی نبود و نادال ست اول را ۶ بر ۳ پیروز شد. در ست دوم این جوکو بود که بهتر از ست اول کار کرد و توانست با اشتباهات کمتر ست دوم را پیروز شود.

نادال در ست دوم تحت فشار زیادی قرار گرفت و اغلب ضربات او به خارج از زمین می‌رفت. جوکو با زدن ضربات فورهند کوتاه و زاویه‌دار در منطقه سرویس، نادال را بارها از محدوده زمین خارج کرد و این موضوع باعث خسته شدن نادال و برگشت به جریان بازی شد. نادال که روش و شیوه خاصی را در بازی‌های خود استفاده می‌کند علاقه زیادی به زدن ضربات در انتهای زمین و با فاصله از خط انتهایی دارد و همین موضوع باعث شد تا جوکو از این ترفند برای خسته کردن نادال استفاده کند و ست دوم را ۶ بر ۳ پیروز شود.

ست سوم جذاب‌تر از دو ست اول پیگیری شد و نزدیک به یک ساعت‌ونیم به درازا کشید، در این ست نیز جوکو با همان روش به بازی خود ادامه داد و نادال را در این ست تحت فشار گذاشت و در حالی که می‌توانست ست را زودتر به پایان برساند مقاومت نادال و سلطان خاک‌بازی را به تایبرک کشاند، اما اشتباهات نادال در زدن ضربات آخر در تایبرک این ست را نیز به جوکو تقدیم کرد و جوکو ۷ بر ۶ در این ست پیروز شد.

نادال که تا حذف از مسابقات و ناکام ماندن از رسیدن به فینال فقط یک ست فاصله داشت تمام توان خود را به کار گرفت اما بازی خوب جوکو و برگشت سرویس‌های نادال توسط او این اجازه را به حریف اسپانیایی نداد تا برای بار چهاردهم به فینال مسابقات راه پیدا کند و به اقتدار نادال در این مسابقات پایان داد.

جوکو موفق شد در ست چهارم نادال را ۶ بر ۲ مغلوب کند و در مجموع توانست در چهار ست و در رقابتی که ۴ ساعت و ۱۱ دقیقه به درازا کشید به پیروزی برسد. این سومین شکست نادال در تمام دوران بازی‌‌اش در مسابقات رولان گاروس است که دوتای آن مقابل جوکوویچ بود.

بدین ترتیب رویای بردن ۲۱ عنوان گرند اسلم برای نادال فعلا امکان‌پذیر نخواهد بود و او باید سال دیگر شانس خود را برای بردن چهاردهمین عنوان رولاند گاروس بیازماید.

نادال پس از شکست در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «از اینکه شکست خوردم بسیار ناراحتم چراکه رقابت‌های رولان گاروس برای من مهم‌ترین مسابقه تنیس است، اما این فقط یک شکست در زمین تنیس است. من هرچه در توان داشتم در زمین ارائه کردم چه از لحاظ بدنی و چه ذهنی. واقعیت این است که می‌توانستم بهتر بازی کنم اما بازی در شب سرعت توپ را کاهش می‌دهد و این برای ضربات من مناسب نیست. البته دنبال بهانه نیستم چون کسی که بتواند خود را با شرایط تطبیق دهد پیروز خواهد شد و جوکو این کار را بهتر انجام داد. سال‌ها می‌گذرند و من می‌دانم که هر سال شانسم برای قهرمانی در مسابقات کمتر می‌شود و می‌دانم که که نمی‌توان هر سال قهرمان شد. سال آینده نیز با انگیزه قهرمانی به مسابقات رولان گاروس باز خواهم گشت.»

جوکوویچ نیز که از این پیروزی خوشحال بود گفت: «بدون شک این بهترین مسابقه‌ام در رولان گاروس بود و احتمالا یکی از سه مسابقه برتری که در دوران حرفه‌ایم بازی کردم. رقابت مقابل بزرگ‌ترین رقیبم و در استادیومی که سال‌ها در آن حکمرانی کرده، یکی از مسابقه‌هایی است که همیشه در یادها خواهد ماند.»

جوکوویچ در دیدار نهایی باید مقابل سیتسیپاس جوان و ۲۲ ساله یونانی قرار بگیرد. او در صورت قهرمانی در این مسابقه می‌تواند به تنها تنیسوری تبدیل شود که توانسته هر یک از مسابقات گرند اسلم را دو بار پیروز شود. جوکو در سال ۲۰۱۶ یک‌بار موفق به کسب این جایزه شده بود.

بیشتر از تنيس