گزارشگران بدون مرز:‌ در آستانه انتخابات خبرنگاران ایرانی سرکوب می‌شوند

این نهاد مدافع حقوق بشر انتخابات را «مضحکه»ای می‌نامد که رژیم به آن بسنده نکرده و همزمان سانسوری «همه‌جانبه» را بر رسانه‌ها اعمال می‌کند

انتقاد از ابراهیم رئیسی از جمله مواردی است که گزارشگران بدون مرز به عنوان شاهد سالم نبودن انتخابات مطرح کرده است- ATTA KENARE / AFP

سازمان گزارشگران بدون مرز روز جمعه، ۱۱ ژوئن، با صدور بیانیه‌ای «نبود اطلاع‌رسانی مستقل، سانسور تحمیل شده بر رسانه‌ها و تهدید روزنامه‌نگاران از سوی حاکمیت» در ایران را محکوم کرد.

این نهاد مدافع حقوق بشر با اشاره به نقش شورای نگهبان در «چینش نامزدهای انتخابات که اصلی‌ترین افراد آن را مستقیم یا غیرمستقیم، رهبر انقلاب اسلامی منصوب می‌کند» در بیانیه خود می‌گوید که امیدی به برگزاری «انتخابات روشن و شفاف و منصفانه در ایران وجود ندارد».

در انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی هفت نامزد تایید صلاحیت شده، رقابت می‌کنند.

بیانیه‌ سازمان گزارشگران بدون مرز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را «مضحکه»ای می‌نامد که رژیم به آن بسنده نکرده و توامان سانسوری «همه‌جانبه» را بر رسانه‌ها اعمال می‌کند و روزنامه‌نگارها و شهروندخبرنگاران فعال در رسانه‌های یا شبکه‌های اجتماعی که درباره انتخابات و نامزدها ابراز نظر کرده‌اند، احضار و تهدید می‌کند.

این بیانیه می‌گوید که از تاریخ ششم خرداد و آغاز ثبت‌نام نامزدها برای انتخابات، دست‌کم ۴۲ مورد احضار و تهدید افراد توسط دادستانی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران برشمرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابلاغ ممنوعیت «تشویق به رای ندادن و انتقاد از انتخابات» و «انتقاد از ابراهیم رئیسی»، رئیس قوه قضائیه و از نامزدهای انتخاباتی نزدیک به علی خامنه‌ای، مواردی است که سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان شواهدی مبنی بر سالم نبودن انتخابات مطرح کرده است.

این سازمان مستقر در فرانسه، همچنین می‌گوید در حالی که خط قرمزهای حاکمیت دست‌وپای رسانه‌های خبری داخل کشور را در پوشش مسائل حساسی چون انتخابات بسته است، خبرنگاران خارجی نیز برای ورود به ایران با مشکل مواجه‌اند، چرا که کمیته متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت خارجه، خبرنگاران خارجی را برای ورود به کشور گزینش می‌کند و بنا به اطلاعاتی که به دست گزارشگران بدون مرز رسیده، سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، درخواست ویزای شماری از روزنامه‌نگاران خارجی را که در گذشته در انتقاد از رژیم ایران نوشته‌اند، رد کرده است.

در عین حال خبرنگاران خارجی که ویزا گرفته‌اند، در یک هتل خاص اقامت می‌کنند و تحت نظر وزارت ارشاد و نهادهای امنیتی فعالیت می‌کنند. چنان که سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید، نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیز، بسیاری از خبرنگاران بخش‌های فارسی رسانه‌های جهانی یا شبکه‌های تلویزیونی و وب‌سایت‌های خبری مستقل در خارج از کشور را تهدید کرده است.

در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۲۱، ایران از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۴ قرار گرفته است.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شود. از چندین هفته پیش از برگزاری این انتخابات، بسیاری از ایرانیان ساکن داخل و خارج ایران، کارزارهای گسترده‌ای برای تحریم انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند.