ازسرگیری مذاکرات برجام در وین: آیا این آخرین دور گفت‌وگوها خواهد بود؟

وزیر خارجه چین:‌ برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‌های ایران اولین گام طبیعی است

در هفته‌های گذشته، سه دور مذاکرات مربوط به احیای برجام، در گراند هتل وین برگزار شده است- JOE KLAMAR / AFP

دور ششم مذاکرات احیای برجام، که بسیاری از ناظران می‌گویند دور آخر خواهد بود، از روز شنبه (۱۲ ژوئن) در وین آغاز می‌شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات، صبح جمعه در توییتی نوشت: «دیدار بعدی کمیسیون برجام آخر این هفته برگزار می‌شود. این آغاز ششمین دور مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای خواهد بود. آیا دور نهایی خواهد بود؟ کسی نمی‌داند، ولی مذاکره‌کنندگان چنین امیدی دارند.»

از سویی، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز جمعه (۱۱ ژوئن) در نشستی درباره خلع سلاح هسته‌ای که به ابتکار واشینگتن در ژنو برگزار شد، گفت: «اقدام‌های زورگویانه ایالات متحده، منشاء مسئله هسته‌ای ایران است.»

به گزارش رویترز، او با اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، افزود: «برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‌های ایران، نخستین اقدام طبیعی است.»

وزیر خارجه چین همچنین گفت که طرف‌های مذاکره‌کننده باید تلاش خود را دوچندان کنند تا برجام دوباره برقرار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه پنجشنبه به وقت نیویورک در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «ما بی‌وقفه برای احیای برجام در تلاش هستیم که همه جنبه‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها را شامل می‌شود.»

به گزارش رویترز، آقای بورل درباره مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام گفت: «من و همکارانم که هدایت مذاکرات وین را برعهده داریم، فعالانه با طرف‌های اصلی در تماسیم. پیشرفت حاصل شده، اما مذاکرات در برخی مسائل از جمله ترتیب دقیق اقدام‌های هر طرف برای احیای برجام به شکل فشرده جریان دارد.»

از سویی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه (۱۰ ژوئن) در یک نشست خبری گفت: «برنامه هسته‌ای ایران هنوز تهدید محسوب می‌شود. برنامه ساخت موشک بالیستیک ایران هم تهدیدی برای منطقه است.»

او در عین حال گفت که برای حل و فصل مسائل هسته‌ای ایران، گزینه‌ای بهتر از احیای برجام وجود ندارد.

هفته گذشته در پایان دور پنجم مذاکرات وین، عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین، گفت که دور بعدی مذاکرات وین «می‌تواند» دور پایانی باشد، اما «اعضای برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیم‌های سخت خودشان را بگیرند». این درحالی است که پیش از او، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، گفته بود اطمینان دارد در دور بعدی مذاکرات توافق حاصل خواهد شد.

بیش از دو ماه است که مذاکرات برای احیای برجام و بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام، با حضور هیئت‌هایی از ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در شهر وین، پایتخت اتریش، در چندین دور برگزار شده است. هیئت نمایندگی آمریکا به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز هم‌زمان در وین حاضر بوده و به‌ طور غیرمستقیم در مذاکرات شرکت داشته است.