همتی: در صورتی که رئیس‌جمهور شوم حاضرم با بایدن دیدار کنم

«آمریکایی‌ها علایم مثبتی ارسال کرده‌اند اما به اندازه کافی قوی نبوده‌اند»

عبدالناصر همتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران- عکس از همشهری آنلاین

رئیس سابق بانک مرکزی ایران و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید در صورت پیروزی در انتخابات ۲۸ خرداد ماه حاضر خواهد بود با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، دیدار و گفت‌وگو کند؛ هر چند انتظار ارسال «علایم بهتر و محکم‌تری» از سوی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران را دارد.

عبدالناصر همتی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی اسوشیتدپرس گفت: «فکر می‌کنم ما هنوز هیچ چیز جدی از طرف آقای بایدن ندیده‌ایم ... آنها اول لازم است (به توافق هسته‌ای) که از آن خارج شده‌اند، بازگردند. اگر ما روند را ببینیم و اعتماد بیشتری ساخته شود، بعد می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامزد ۶۴ ساله انتخابات پیش روی ایران که برای راهیابی به «خانه خیابان پاستور» باید با شش نامزد دیگر رقابت کند، در این مصاحبه همچنین تاکید کرده است که بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی و ایران، کلید هرگونه رواط احتمالی میان دو کشور در میانه تنش‌های وسیع در منطقه خاورمیانه است.

او در گفت‌وگویی در دفتر کارش با خبرنگاران اسوشیتدپرس، گفت علامتی که ایران امیدوار است از سوی آمریکا دریافت کند، بازگشت واشنگتن به برجام است: «آمریکایی‌ها علایم مثبتی ارسال کرده‌اند، اما به اندازه کافی قوی نبوده‌اند... اگر علامت‌ها قوی‌تری باشد، بر میزان خوش‌بینی یا بد‌بینی ما اثر خواهد گذاشت.»

عبداناصر همتی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تمایل دارد محدودیت‌های بیشتر در حوزه‌هایی مانند برنامه موشکی بالستیک را در ازای لغو تحریم‌ها بپذیرد، گفت تهران این پیشنهاد را رد خواهد کرد. او با بیان این که تعهدات هسته‌ای ایران باید در چارچوب برجام باشند، گفت، در غیر این صورت نه رهبر جمهوری اسلامی ایران و نه رئیس جمهوری، آن را نخواهند پذیرفت.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیش‌تر اعلام کرده است که با بازگشت به برجام، می‌خواهد از آن به عنوان زمینه‌ای برای گفت‌وگو درباره سایر فعالیت‌های ایران که مورد نگرانی جامعه بین‌المللی است، مانند فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگو کند. ایران همواره گفت‌وگو در این موارد را رد کرده است.