محدودیت‌های ترکیه برای افرادی که از تزریق واکسن خودداری می‌کنند 

وزارت بهداشت ترکیه کارگروه‌هایی را تشکیل داده که وظیفه آن‌ها «اقناع عمومی» برای تزریق واکسن است

رستوران‌ها، مراکز خرید، سالن‌های سینما و تئاتر از جمله مراکزی هستند که افراد بدون کارت واکسن، نمی‌توانند در آن‌ها حضور یابند - Adem ALTAN / AFP

تاکنون بیش از ۳۱ میلیون دوز واکسن کرونا در ترکیه تزریق شده است و این کشور قصد دارد تا پایان ماه سپتامبر، واکسیناسیون مردم خود را تکمیل کند؛ اما با وجود اجرای برنامه جامع واکسیناسیون، برداشتن محدودیت‌ها در ترکیه همچنان یک چالش مهم محسوب می‌شود؛ چون بسیاری از افراد، از تزریق واکسن خودداری می‌کنند و تردیدها نسبت به ایمنی واکسن‌های کرونا در این کشور زیاد است؛ از این رو، مسئولان بهداشتی ترکیه تصمیم دارند با صدور کارت برای افرادی که واکسینه شده‌اند، ورود افراد واکسن نزده‌ را به در مکان‌های عمومی مثل رستوران‎‌ها و مراکز خرید محدود کنند. 

به گزارش دیلی صباح، با وجود اختلاف‌نظرهای متعدد دانشمندان درباره ویروس کرونا همه آن‌ها بر یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن این است که در شرایط کنونی بهترین راه برای نجات بشریت از ویروس کرونا، واکسن است. دانشمندان می‌گویند در نبود درمان‌های قطعی، واکسن تنها راه بازگشت به جریان عادی زندگی است؛ با این حال در نقاط مختلف جهان و از جمله ترکیه برخی افراد از تزریق واکسن خودداری می‌کنند. آن‌ها تحت تاثیر محتوا و اطلاعات اشتباهی که جریان‌های ضد واکسن در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند قرار گرفته‌اند و تصور می‌کنند واکسن، به بدن آن‌ها آسیب می‌زند.

جریان‌های ضد واکسن کرونا از زمانی که هنوز واکسن تولید نشده‌ بود، مخالفت خود را با آن آغاز کردند. یکی از افراد مشهور این جریان کندی جونیور، فعال محیط زیست و برادرزاده جان اف کندی، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا است که ادعا کرده واکسن کرونا برای «تغییر ژنتیکی انسان» طراحی شده است و نباید اجازه داد این واکسن تزریق شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ترکیه نیز تردیدها درباره واکسن کرونا از طرف گروهی شکل گرفته که مدعی‌اند این واکسن نسبت به دیگر واکسن‌ها با سرعت بیشتری تولید شده است و کارایی لازم را ندارد. این ادعاها نگرانی برخی از مردم درباره ایمنی واکسن‌ها را افزایش داده است.  

وزارت بهداشت ترکیه برای روشنگری مردم کارگروه‌هایی را تشکیل داده که وظیفه آن‌ها «اقناع عمومی» برای تزریق واکسن است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه، این کارگروه‌ها به صورت شبانه‌روزی به سوالات مردم پاسخ ‌می‌دهند و سعی دارند آن‌ها را متقاعد کنند تا به علم اعتماد کنند؛ اما به دلیل اینکه همچنان تعدادی از افراد از واکسن زدن خودداری می‌کنند، دولت قصد دارد محدودیت‌های شدید‌تری علیه آن‌ها اعمال کند و مانع از حضورشان در مکان‌های عمومی شود تا از انتشار ویروس جلوگیری کند. 

رستوران‌ها، مراکز خرید، سالن‌های سینما و تئاتر از جمله مراکزی هستند که افراد بدون کارت واکسن، نمی‌توانند در آن‌ها حضور یابند.

گزارش دیلی صباح به نقل از مسئولان وزارت بهداشت ترکیه نشان می‌دهد تردید نسبت به واکسیناسیون در افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال زیاد است. این افراد در دوران محدودیت و قرنطینه نیز کمتر از دیگران موارد بهداشتی را رعایت کردند. 

دانشمندان می‌گویند پرهیز از واکسیناسیون، برای سلامت جامعه خطر ایجاد می‌کند. واکسیناسیون علیه کرونا در ترکیه از ماه ژانویه آغاز شد و تاکنون بیش از ۳۱ میلیون نفر در این کشور واکسینه شده‌اند. ترکیه قصد دارد در صورت واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت، بازگشت به جریان عادی زندگی و برداشتن ماسک در این کشور را اعلام کند.

بیشتر از جهان