داعش مرگ سرکرده بوکوحرام را تایید کرد

با مرگ «ابوبکر شیکاو»، فرماندهان بوکوحرام به داعش می‌پیوندند

رهبر گروه داعش در غرب آفریقا، از مرگ «ابوبکر شیکاو» سرکرده گروه بوکوحرام خبر داد - BOKO HARAM / AFP

گروه داعش در غرب آفریقا مرگ سرکرده گروه بوکوحرام را در نیجریه اعلام کرد. بوکوحرام تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر را در غرب آفریقا کشته و حدود دو میلیون نفر را از خانه‌های خود آواره کرده است.

به گزارش رویترز «ابو مصعب البرناوی»، رهبر گروه داعش در غرب آفریقا، در یک فایل صوتی ۲۸ دقیقه‌ای از مرگ «ابوبکر شیکاو» سرکرده گروه بوکوحرام و رقیب داعش در آفریقا پس از انفجار بمب خبر داد.

البرناوی در این فایل صوتی گسترش دولت اسلامی (داعش) را در غرب آفریقا تبریک گفته و از «برادران جهادی» خواسته «اگر نمی‌توانند خود را به عراق و سوریه برسانند به جنگجویان در آفریقا بپیوندند». مقام‌های اطلاعاتی نیجریه نیز مرگ ابوبکر شیکاو را تایید کرده‌اند.

به گفته داعش، رهبر بوکوحرام در منطقه دریاچه چاد کشته شده است؛ جایی که قلمرو دولت اسلامی در حال افزایش است. بوکارتی، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در همین زمینه به رویترز گفت: «دولت اسلامی در حال ادغام گروه‌های تروریستی منطقه است و قصد دارد فرماندهان و مبارزان بوکوحرام را به سمت خود جذب کند اما شیکاو مانع بزرگی سر راه داعش بود و به همین دلیل تصمیم گرفتند او را به قتل برسانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته تحلیل‌گران سیاسی مرگ شیکاو می‌تواند به معنای پایان یافتن درگیری‌های خشونت‌آمیز دو گروه افراطی در غرب آفریقا باشد و احتمال می‌رود پس از این مبارزان بوکوحرام جذب داعش شوند. در این صورت قدرت دولت اسلامی در قلمروی شمال شرقی نیجریه بیشتر می‌شود.

خبر کشته شدن شیکاو در حالی اعلام شده که پیش از این نیز در ۱۲ سال گذشته بارها اعلام شد که او به قتل رسیده اما در فاصله کمی پس از انتشار این اخبار او در ویدیو‌هایی ظاهر شد و به شایعات پایان داد. اما این بار البرناوی در فایل صوتی خود گفت که افراد او شیکاو را در منطقه دریاچه چاد دستگیر کردند و از او خواستند که توبه کرده و به آن‌ها بپیوندند اما شیکاو با انفجار مواد منفجره بی‌درنگ خود را کشت.

گروه افراطی بوکو حرام در نیجریه به ربودن دانش‌آموزان و دانشجویان معروف است. در سال ۲۰۱۴ این گروه ۲۷۰ دختر دانش‌آموز را در شهر «چیبوگ» ربودند به طوری‌ که درخواست برای بازگرداندن آن‌ها به یک کارزار جهانی تبدیل شد اما همچنان از سرنوشت صد نفر از این دختران هیچ خبری نیست و گفته شده که ممکن است جان خود را از دست داده باشند.

گروه بوکوحرام که در سال ۲۰۰۹ به رهبری شیکاو تشکیل شده با غارت و آدم‌ربایی تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر را کشته و حدود دو میلیون نفر را از خانه‌های خود آواره کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان گروه اسلام‌گرای افراطی بوکوحرام در سال‌های اخیر حملات خود را افزایش داده بود، از درگیری با ارتش نیجریه گرفته تا غارت و حمله به غیرنظامیان روستاها و آدم‌ربایی، ترور، بمب‌گذاری و حمله به کلیساها اقدام‌هایی بود که این گروه انجام می‌داد. بیشتر این خشونت‌ها در کشور نیجریه اتفاق افتاده اما کشورهای همسایه همچون کامرون و چاد نیز به طور فزاینده‌ای در این درگیری‌ها آسیب دیدند.