درخواست بیش از ۱۰۰ رهبر جهان از «گروه هفت»: به فقرای جهان واکسن بزنید

رهبران هفت کشور ثروتمند جهان به زودی در انگلستان دیدار می‌کنند

گروه هفت به زودی در کورنوالِ انگلستان به میزبانی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نشست دارد - Stefan Rousseau / POOL / AFP

بیش از ۱۰۰ رهبر جهانی شامل نخست‌وزیران، روسای جمهور و وزرای خارجه پیشین جزو ۲۳۰ امضاکننده نامه‌ای هستند که از رهبران «گروه هفت» که شامل هفت کشور قدرتمند و ثروتمند جهان است، می‌خواهد دو سوم بودجه ۶۶ میلیارد دلاری که برای واکسینه کردن کشورهای کم‌درآمد برای ویروس کرونا نیاز است، تامین کنند.

گروه هفت به زودی در کورنوالِ انگلستان به میزبانی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نشست دارد. این گروه شامل بریتانیا، آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا می‌شود.

این نامه به رهبران این هفت کشور تذکر می‌دهد که سال ۲۰۲۱ را باید به «نقطه عطفی در همکاری جهانی» تبدیل کرد. روزنامه‌هایی همچون «گاردین» لندن و «ژاپن تایمز» بخش‌هایی از نامه را منتشر کرده‌اند که در آن می‌خوانیم: «عمل حمایتی از سوی گروه هفت و گروه بیست برای اینکه واکسن‌ها در اختیار کشورهای کم‌درآمد و میان‌درآمد قرار بگیرند عمل خیریه نیست بلکه در راستای منعفت راهبردی تمام کشورها است.»

این در حالی است که آقای جانسون به دلیل کاهش بودجه کمک خارجی با اعتراض شدید چندین نماینده از حزب خودش، حزب محافظه‌کار، روبه‌رو است. منتقدان می‌گویند این کاهش بودجه به مبارزه کشورهای فقیر با ویروس کرونا لطمه می‌زند. سنت دیرین بریتانیا این بوده که ۰.۷ درصد بودجه سالیانه خود را به کمک خارجی اختصاص دهد.

دو نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از حزب کارگر، تونی بلر و گوردون براون، افزون بر بن کی مون، دبیرکل پیشین سازمان ملل و ۱۵ نفر از رهبران پیشین کشورهای قاره آفریقا جزو امضاکنندگان نامه هستند و از آن جمله اولوسگون اوباسانجو از نیجریه و اف دبلیو دی کلرک از آفریقای جنوبی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر میزان واکسیناسیون در آفریقای سیاه کمتر از ۲ درصد است در حالی که در کشورهایی همچون آمریکا، بریتانیا، امارات،‌ بحرین و مغولستان اکثریت مردم واکسینه شده‌اند. بیشترین درصد کنونی واکسیناسیون در جهان در منطقه کوچک جبل‌الطارق است که در جنوب اسپانیا واقع شده و تحت‌الحمایه بریتانیا محسوب می‌شود. جبل‌الطارق تنها منطقه دنیا است که در آن هر فرد به طور میانگین بیش از دو دوز واکسن زده است.

در ایران به ازای هر ۱۰۰ نفر هنوز تنها کمتر از ۴ دوز واکسن تزریق شده است، میزانی همگام با پاکستان و اما پایین‌تر از فیلیپین، میانمار، زیمبابوه و مجمع‌الجزایر قمر.

نامه از رهبران گروه هفت و سایر کشورهایی که به صورت دعوتی در نشست کورنوال شرکت می‌کنند خواست تضمین کنند که در دو سال آینده سالی ۳۰ میلیارد دلار برای مبارزه با ویروس کرونا هزینه کنند.

آقای براون تاکید کرد: «برای گروه هفت این کار امر خیریه نیست که جهت حفاظت از خود برای توقف روند گسترش، جهش و بازگشت ویروس است که می‌تواند همه‌مان را به خطر بیاندازد.»

او تاکید کرد که هر نفر در بریتانیا برای این کار باید هفته‌ای ۳۰ پنس (کمتر از ۵۰ سنت آمریکا) خرج کند و این «قیمتی پایین برای بهترین بیمه دنیا است».

نظرسنجی‌ای که سازمان خیریه «کودکان را نجات دهید»، مستقر در لندن، انجام داده است نشان می‌دهد که بین مردم آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا پشتیبانی گسترده مردمی برای تامین بودجه ۶۶ میلیارد دلاری مورد نیاز برای واکسیناسیون جهانی وجود دارد. در بریتانیا ۷۹ درصد طرفدار چنین سیاستی بودند و در آمریکا هم دقیقا به همین تعداد. پایین‌ترین میزان حمایت در فرانسه بود که همچنان با ۶۳ درصد شامل اکثریت مردم می‌شد.

آقای جانسون روز یکشنبه از همتایانش در نشست گروه هفت خواست تا «مقابل بزرگ‌ترین چالش دوران پس از جنگ جهانی دوم» به پا خیزند تا کار واکسیناسیون تمام شهروندان جهان تا پایان سال آینده (۲۰۲۲) پایان یابد. او اما هیچ جزئیاتی در مورد تامین بودجه و تشریک واکسن ارائه نکرده است.

بین چهره‌های اقتصادی امضاکننده نامه، سر ریچارد برانسون، بنیان‌گذار شرکت «ویرجین» از مشهورترین‌ها است.

متن نامه تاکید می‌کند که: «در سال ۲۰۲۰ شاهد ناکامی همکاری جهانی بودیم اما سال ۲۰۲۱ می‌تواند دوران جدیدی را آغاز کند. هیچ‌کس در هیچ‌ کجا از ویروس کرونا در امان نیست تا زمانی که همه در همه‌جا در امان باشند.» این نامه یادآوری می‌کند که صندوق جهانی پول واکسیناسیون جهان را «بهترین سرمایه‌گذاری عمومی در تاریخ» خوانده است.