نتانیاهو: بنت روی کار بیاید، تسلیم سیاست بایدن در اقبال ایران خواهد شد

«بازگشت آمریکا به توافق‌هسته‌ای با ایران، تهران را صاحب سلاح هسته‌ای خواهد کرد

نفتالی بنت (چپ)، رهبر حزب یامینا، و بنیامین نتانیاهو، رئیس نخست‌وزیر اسرائیل- MENAHEM KAHANA, DEBBIE HILL, GIL COHEN-MAGEN / AFP

بنیامین نتانیاهو هشدار داد که اگر دولت ائتلافی او را از قدرت به زیر بکشد، نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر آینده، نخواهد توانست در برابر فشار آمریکا در مورد احیای برجام مقاومت کند.

به گزارش نشریه اسرائیلی جروزالم پست، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه در جمع اعضای حزب لیکود گفت اگر نفتالی بنت موفق شود دولت ائتلافی تشکیل دهد، تسلیم خواسته‌های آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران خواهد شد، و آینده اسرائیل را به خطر خواهد انداخت. 

آقای نتانیاهو بدون اشاره به نام جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت اسرائیل زیر فشار شدیدی از سوی واشنگتن است که احیای برجام را بپذیرد. او هشدار داد که یائیر لاپید، رهبر حزب «یِش عتید»، و مِعراو میکائیلی، رهبر حزب کارگر، نباید قدرت آن را داشته باشند که درباره ایران تصمیم بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو گفت: «این دولت تاب مقاومت در برابر بازگشت آمریکا به توافق‌هسته‌ای با ایران را، که ایران را صاحب سلاح هسته‌ای خواهد کرد و موجودیت ما را تهدید خواهد کرد، ندارد.»

او افزود: «وقتی توافق [هسته‌ای ایران] انجام شود، کابینه امنیت که لاپید، میکائیلی، و هوروویتز در آن باشند، هیچ اقدام جسورانه‌ای در خاک دشمن، یعنی ایران، را تصویب نخواهد کرد. دولتی که متکی به حامیات تروریسم است، نمی‌تواند علیه گروه‌های تروریست در غزه تصمیم بگیرد.»

آقای لاپید و نفتالی بنت، رهبر حزب یامینا، به توافق رسیده‌اند که به طور دوره‌ای سمت نخست‌وزیری را بر عهده بگیرند. به این ترتیب بنت راست‌گرا اولین نخست‌وزیر ائتلاف جدید خواهد بود، بعد لاپید که خود را میانه‌رو می‌خواند در دو سال باقی‌مانده قدرت را در دست می‌گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه هم به‌‌شدت به ائتلاف مخالفانش که می‌خواهند پس از دوازده سال او را از ریاست دولت پایین بکشند، حمله کرد.

به گزارش رویترز، آقای نتانیاهو از اعضای دست‌‌‌راستی پارلمان اسرائیل (کنست) خواست جلو روی کار آمدن دولت ائتلافی را بگیرند.

هشت حزب مخالف دولت نتانیاهو روز چهارشنبه به توافق رسیدند تا دولت جدیدی تشکیل دهند.

اما این ائتلاف که شامل گروه‌هایی از سراسر طیف سیاسی اسرائیل است، هنوز برای تشکیل دولت باید رأی کنست را به دست آورد.

تاریخی رأی‌گیری در پارلمان تعیین نشده است، اما انتظار می‌رود هفته آینده کنست در این باره رأی بدهد و هنوز این احتمال وجود دارد که ائتلاف جدید، با جدایی برخی از احزاب تشکیل‌‌دهنده آن، از هم بپاشد.