نیروهای نیابتی ایران با سلاح‌های پیچیده‌تر آمریکا را تهدید می‌کنند

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به فناوری سلاح‌های پیشرفته از جمله پهپادهای مسلح دست یافته‌اند

یک پهپاد نظامی ایران در حین رزمایش نمایشی- Iranian Army office / AFP

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه در گزارش از بغداد نوشت که نیروهای آمریکایی، درگیر تهدید فزاینده شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند که به فناوری سلاح‌های پیشرفته از جمله پهپادهای مسلح دست یافته‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: «در دو ماه گذشته دست‌کم به بار این شبه‌نظامیان از پهپادهای کوچک پر از مواد منفجره استفاده کرده‌اند که اواخر شب به پایگاه‌های هوایی عراق – از جمله پایگاه‌های مورد استفاده سی‌آی‌ای و واحدهای عملات ویژه آمریکا – حمله کرده‌اند.»

در ادامه این گزارش آمده است: ژنرال کنت اف. مکنزی جونیور، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ماه گذشته گفت که این پهپادها تهدیدی جدی به شمار می‌آیند.

ایران که بر اثر سال‌ها تحریم از نظر اقتصادی ضعیف شده، از نیروهای نیابتی‌اش در عراق  برای افزایش فشار بر آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی برای احیای برجام استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های عراقی و آمریکایی می‌گویند دلیل استفاده از حملات پهپادی به حداقل رساندن تلفات است که ممکن است تلافی ایالات متحده را در پی داشته باشد.

مایکل پی. مالروی، مامور سابق سی‌آی‌ای و مقام ارشد سیاستگذاری خاورمیانه در پنتاگون، گفت که با فناوری نیوری قدس سپاه پاسداران، این پهپادها با سرعت بیشتر و هزینه نسبتا کمتری به پیچیدگی بیشتر دست می‌یابند.

یک مقام دستگاه امنیت داخل عراق گفت: «این ابزاری برای فشار است. ایران از نظر اقتصادی دارد خفه می‌شود. هرچه فشار بیشتری به این کشور وارد شود، حملات پهپادی بیشتر خواهد شد. مشکل، درگیری میان آمریکا و ایران است.»

از اواخر سال ۲۰۱۹، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بیش از سیصد حمله علیه منافع آمریکا انجام داده‌اند که در جریان آن چهار آمریکایی کشته و حدود ۲۵ عراقی زخمی شده‌اند.

برخی تحلیلگران آمریکایی می‌گویند که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران اکنون به طور دقیق آشیانه‌هایی را هدف قرار می‌دهند که پهپادهای پیچیده و مسلح آمریکایی ام‌کیو-۹ ریپر مستقر هستند تا توانایی شناسایی نیروهای آمریکایی را مختل کنند.

آمریکا از این پهپادها برای حملات حساس، از جمله کشتن قاسم سلیمانی استفاده کرده است.