استارشیپ، سال آینده از پایگاه فضایی شناور در اقیانوس، راهی مریخ می‌شود

اسپیس ایکس در نهایت قصد دارد در سراسر جهان برای استارشیپ سکوهای پرتاب بسازد

ایلان ماسک پیش از این از رویایش برای سفر به مریخ با استارشیپ در دوران زندگی خود خبر داده بود- Saul Martinez/Getty Images/AFP

ایلان ماسک اعلام کرده است که قصد دارد در سال ۲۰۲۲، موشک استارشیپ را از یک «پایگاه فضایی مستقر در اقیانوس» به فضا پرتاب کند. مدیرعامل اسپیس ایکس گفت که سکوی دریایی «دیموس» (Deimos) (همنام یکی از قمرهای مریخ) در حال حاضر در دست ساخت است و زمانی در سال آینده، برای [پرتاب] فضاپیمای عازم مریخ آماده خواهد بود.

اسپیس ایکس در نهایت قصد دارد در سراسر جهان برای استارشیپ سکوهای پرتاب بسازد و تاکنون چند دکل‌ نفتی متروکه را خریداری کرده است تا با تغییر کاربری، آنها را به پایگاه‌های فضایی دریای تبدیل کند. «دیموس» و سکوی دیگر به نام «فوبوس»، در حال حاضر در بندر براونزویل در نزدیکی تاسیسات بوکا چیکا اسپیس ایکس تگزاس، تغییر کاربری داده شده‌اند.

هر کدام از این سکوهای نفتی ۳.۵ میلیون دلارهزینه برداشته‌اند و آقای ماسک در توییت ماه فوریه خود نوشت: «امیدوارم که با ساختن آنها ورشکسته نشویم.»

اسپیس ایکس که برای آزمایش پرواز مداری بعدی نمونه اولیه  اس‌ان۱۶ تا پیش از ماه ژوییه برنامه‌ریزی کرده است، اوایل ماه جاری با آزمایش پرواز در ارتفاع بالا، نخستین فرود یک فضاپیمای استارشیپ را با موفقیت انجام داد. آزمایش این موشک‌های نسل آینده هم در تگزاس انجام می‌شود؛ جایی که ماسک سال گذشته برای تمرکز بر ساخت و توسعه استارشیپ به آنجا نقل‌مکان کرد.

اسپیس ایکس در حال حاضر یک قرارداد سه میلیارد دلاری با ناسا دارد که بر مبنای آن، سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) با این شرکت فضایی خصوصی همکاری خواهد کرد تا انسان را تا سال ۲۰۲۴ با موشک استارشیپ، یک بار دیگر به ماه ببرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماسک در نهایت امیدوار است که به منظور پایه‌ریزی یک سکونتگاه دائمی انسان در مریخ، صدها فضاپیمای استارشیپ بسازد. به گفته این میلیاردر عرصه فناوری، نخستین سفر سرنشین‌دار به سیاره سرخ ممکن است همان اوایل سال ۲۰۲۴ انجام شود. 

آزمایش پرواز مداری استارشیپ اس‌ان۱۶ در ماه ژوئن، نخستین آزمایش تقویت‌کننده فوق‌سنگین ۷۰ متری اسپیس ایکس نیز خواهد بود که به پیش‌رانش فضاپیمای ۵۰ متری [استارشیپ] کمک خواهد کرد تا در مدار قرار بگیرد. تقویت‌کننده موشک پس از حدود ۱۷۰ ثانیه، از این پرواز ۹۰ دقیقه‌ای (که پروازی بدون سرنشین است و از تاسیسات بوکا چیکا تا هاوایی خواهد رفت) از استارشیپ جدا می‌شود. ترکیب استارشیپ با تقویت‌کننده فوق سنگین موشک، آن را به قدرتمندترین پرتابگر موشکی که تاکنون ساخته شده، تبدیل می‌کند و پرتابگر عظیم «سترن ۵» (سامانه موشکی که ناسا در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی برای فرستادن انسان به ماه از آن استفاده کرد) را پشت سر می‌گذارد.

بنا بر اعلام اسپیس ایکس، نمونه‌های آینده فضاپیمای اصلی استارشیپ، «کابین‌های خصوصی، قسمت‌های مشترک بزرگ، انبار مرکزی، پناهگاه طوفان‌های خورشیدی و یک گالری بازدید» خواهد داشت و هر کدام از کپسول‌ها قادرند تا ۱۰۰ نفر را با خود حمل کنند. آقای ماسک پیش از این از رویایش برای سفر به مریخ با استارشیپ در دوران زندگی خود خبر داده بود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی