دارو در مراکز درمانی سهمیه‌بندی شده است

بیماران از ترس اینکه دچار آلودگی کرونا نشوند به مراکز درمان مراجعه نمی‌کنند

دارو در ایران سهمیه بندی شده است - عکس از برنا

رئیس بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به اینکه احتمال فوت افراد مسن با بیماری زمینه‌ای بعد از کرونا وجود دارد گفت که بسیاری از اقلام دارویی مانند سرم ساده، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ساده برای مراکز درمانی سهمیه‌بندی شدند و مراکز درمان با کمبود قطعی آن مواجه هستند.

به گزارش ایلنا، رضا جلیلی خشنود در ضمن تأکید بر اینکه بسیاری از بیمارانی که به درمان نیاز داشتند در زمان شیوع کرونا، اصلاً وارد مراکز درمان نشدند، اظهار داشت بیماران از ترس اینکه دچار آلودگی کرونا نشوند به مراکز درمان مراجعه نکردند، در صورتی که بیماری‌های مزمن که نیاز به پایش جدی دارد، در این شرایط عوارض جبران‌ناپذیری برای آنها به همراه خواهد شد.

کمبود دارو طی سال‌های اخیر باعث افزایش نگرانی بیماران و خانواده‌های آنها شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، گروهی از خانواده‌های بیماران SMA برای درخواست ورود داروی این بیماران به کشور جلوی ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند. گفته می‌شود وزارت بهداشت مجوزی برای ورود داروی این بیماران به کشور صادر نمی‌کند و این بیماران بعد از معلولیت مرگ را انتظار می‌کشند. مدیرعامل انجمن بیماران اس‌ام‌ای می‌گوید: «اولین دلیلی که مسئولان برای عدم ورود دارو بیان کردند، این بوده که دارو اثربخشی ندارد.»

همچنین در بهمن سال گذشته، یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران، گفت که نبودِ دارو و درمان مناسب این بیماران باعث شده است که میانگین عمر بیماران به ۳۰ سال برسد، در صورتی که در بقیه کشورها میانگین سن بیماران تالاسمی همچون دیگر افراد آن جامعه است. نبود دارو برای درمان بیماران تالاسمی که طی دو سال گذشته بارها در مورد آن هشدار داده شده است، و نیز هزینه‌های بالای درمان آنها در کنار این واقعیت که این بیماران تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای نیستند، زندگی این افراد را در تنگنا قرار داده است.

فشار اقتصادی و کمبود بعضی داروها، درمان بیماران خاص را در ایران با مشکل مواجه کرده است. به‌طوری که از سال ۹۷ تا امروز بیش از ۲۰۰ بیمار تالاسمی به دلیل تأمین نشدن دارو و درمان نامناسب جان خود را از دست داده‌اند.

پیش از آن نیز کمبود انسولین جنجال بسیاری بر پا کرد. در حالی از کمبود شدید انسولین و نیاز به واردات آن سخن گفته می‌شود که ایسنا در شهریورماه سال ۹۹ از افتتاح دومین کارخانه انسولین قلمی در ایران خبر داده بود. مشخص نیست که اگر این کارخانه افتتاح شده، پس چرا توان تأمین نیاز انسولین مردم را ندارد.

از سوی دیگر معاون وزیر بهداشت مدعی می‌شود که دلیل کمبود انسولین، تحریم‌های آمریکا و عدم امکان واردات است. اگرچه ایالات متحده و سایر کشورهای عضو برجام بارها اعلام کرده‌اند که دارو و غذا شامل تحریم‌ها نیست و کانال‌های خرید همیشه باز است. بااین‌حال به نظر می‌رسد ضعف مدیریت توزیع و بی‌توجهی به تأمین داروهای ضروری، از دلایل اصلی این کمبود به شمار می‌رود.