آتش‌سوزی در نزدیکی خط لوله انتقال نفت در اهواز

علت آتش‌سوزی اعلام نشده است، اما مقامات می‌گویند به خط لوله انتقال نفت آسیبی نرسیده است

شهرام وردک، سخنگوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، از وقوع آتش‌سوزی در نیزارهای اطراف خط لوله انتقال نفت روستای برومی در نزدیکی اهواز خبر داد، اما گفت آتش مهار شده و به خط لوله انتقال نفت آسیبی وارد نشده است.

او گفت آتش‌سوزی ساعت ده صبح امروز ۱۳ خردادماه، شروع شد و با مشارکت آتش‌نشانی شهرداری اهواز و آتش‌نشانی شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون به طور کامل مهار و خاموش شد.

به گفته شهرام وردک، حادثه در اثر نشت نفت و آتش‌سوزی خط لوله نبوده و تنها نیزارهای اطراف خط لوله دچار حریق شد.

او گفت آتش مهار شده و هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی نداشته است.

با این همه، سخنگوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در باره علت شروع آتش‌سوزی توضیحی نداد و نگفت که آیا حادثه عمدی بوده است یا نه.

در سال‌های گذشته، بمبگذاری‌هایی در خوزستان و در خطوط لوله انتقال نفت و گاز انجام گرفته بود.

خبر آتش‌سوزی در نزدیکی خط لوله انتقال نفت در نزدیکی اهواز، یک روز پس از وقوع آتش‌سوزی بزرگی در پالایشگاه تهران اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصر روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، پالایشگاه جنوب تهران واقع در شهرستان ری، دچار حریق شد. عکس‌های و ویدیو‌های مختلف از پالایشگاه در حال سوختن، خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد؛ آتشی که به نظر نمی‌رسید خاموش کردن آن به راحتی میسر باشد.

برخی گمانه‌ها از احتمال عمدی بودن حادثه و کمبود بنزین در شهر تهران خبر داده‌اند، اما ستاد بحران شهر تهران و مسئولان پالایشگاه، احتمال هرگونه خرابکاری را منتفی دانسته و گفته‌اند که مشکلی در تامین بنزین تهران وجود ندارد.

آن‌ها در عین حال تاکید کردند که بررسی ابعاد کامل حادثه و شناسایی علت قطعی، پس از مهار کامل آتش‌سوزی انجام می‌شود.

 دو ساعت پس از شروع حریق، سخنگوی پالایشگاه نفت تهران به ایسنا گفت: «آتش به طور کامل مهار شده و به هیچ‌یک از مخازن دیگر سرایت نکرده است ولی چون آنچه آتش گرفته، فراورده‌های نفتی بوده است، اطفاء آن به سوختن کل محتویات داخل مخزن بستگی دارد.»

با این همه، تنها چند ساعت پس از اعلام این خبر، خبرگزاری صداوسیما تصاویری از سوختن دوباره پالایشگاه منتشر کرده و گفته می‌شود که در آخرین مخزن در حال سوختن انفجاری رخ داده است.

آخرین مخزن، ساعت هشت صبح پنجشنبه ۱۳ خرداد، منفجر شد و این در حالی است که از وزیر نفت گرفته تا مدیران پالایشگاه، همه خبر داده بودند که آتش به طور کامل مهار شده است و فعالیت پالایشگاه، صبح پنجشنبه از سر گرفته می‌شود.

تصاویر صبح پنجشنبه از آتش‌سوزی دوباره نشان می‌دهد که حجم آتش و دود ناشی از آن کمتر از ساعات اولیه حریق نیست. اگرچه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که در محل حادثه حاضر است، به خبرگزاری ایرنا گفت که دود زیاد نشانه این نیست که اتفاق مهمی افتاده است.