نابودی یک‌پنجم ظرفیت تولید گوشت آمریکا در حمله سایبری

جی‌بی‌اس ۲۳ درصد گوشت گاو و حدود ۲۰ درصد گوشت خوک آمریکا را تامین می‌کند

گروهی خلافکار که «احتمالا در روسیه مستقرند» از شرکت جی‌بی‌اس باج خواسته‌اند - Chet Strange/AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله سایبری مرتبط با روسیه به بزرگ‌ترین شرکت صنایع تولید گوشت جهان ممکن است بر یک‌پنجم ذخیره گوشت آمریکا تاثیر بگذارد.

حمله اخیر به امنیت غذایی این کشور کمتر از چهار هفته پس از آن رخ داد که هک خط ‌لوله کلونیال نگرانی‌هایی در مورد امنیت انرژی آمریکا برانگیخت. اما بنا بر تحلیل بلومبرگ، هک شبکه رایانه‌ای این شرکت صنایع گوشتی که در برزیل مستقر است، می‌تواند تاثیری گسترده‌تر داشته باشد.

پنج کارخانه در آمریکا روزانه در مجموع ۲۲ هزار و ۵۰۰ راس دام فراوری می‌کنند و این حمله آخر هفته در عمل حدود یک‌پنجم تولید کشور را از بین برد، و به گزارش این خبرگزاری‌، فعالیت‌ها در استرالیا و کانادا نیز متوقف شده است.

کاخ سفید روز سه‌شنبه ۱ ژوئن (۱۱ خرداد) اعلام کرد گروهی خلافکار که «احتمالا در روسیه مستقرند» از شرکت جی‌بی‌اس باج خواسته‌اند.

خط لوله کلونیال به هکرهای روس دارک‌ساید ۵ میلیون دلار باج پرداخت به امید این‌که شبکه‌شان را بازگردانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون مشاور امنیت ملی در امور فناوری‌های نوظهور و سایبری، آن نوبرگر، گفت تصمیم به پرداخت باج معمولا بر عهده خود «بخش خصوصی» است، اما پرداخت خط لوله کلونیال به هکرها به نگرانی‌‌ها دامن زده است که حمله‌های باج‌گیرانه بیشتر به زیرساخت‌های حیاتی کشور در راه باشد.

معاون مطبوعاتی کاخ سفید، کرین ژان‌‌ـ‌پی‌یر، به خبرنگاران گفت دولت بایدن به شرکت جی‌بی‌اس پیشنهاد کمک داده و با دولت روسیه در تماس است.

او گفت وزارت کشاورزی آمریکا با تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی کشور در ارتباط و همکاری است تا خاطرجمع شود آن‌ها از وضعیت مطلع‌اند.

خانم ژان‌ـ‌پی‌یر گفت: «ما مشغول ارزیابی آثار این حمله بر موجودی گوشت کشوریم و رئیس‌جمهوری به دولت دستور داده است مشخص کند برای کاهش آثار [این حمله] چه اقدام‌هایی لازم است انجام دهیم.»

تعطیلی بزرگ‌ترین خط لوله گاز آمریکا به هراس و هجوم برای خرید و کمبود گاز منجر شد تا این‌که سیستم‌ها به وضعیت آنلاین بازگشتند و جریان نفت از سر گرفته شد.

پس از این‌که جی‌بی‌اس روز دوشنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) با انتشار بیانیه‌ای، حمله باج‌گیرانه اخیر را تایید کرد، بازار خرید‌‌و‌فروش دام سی‌ام‌ایی بیش از ۳ درصد سقوط کرد اما در بحبوحه انتظار بازار برای آگاهی از ابعاد کامل تعطیلی تولید در سطح جهان، اندکی بهبود یافت.

به گزارش بلومبرگ، جی‌بی‌اس ۲۳ درصد گوشت گاو، جلوتر از تایسون فودز که سهمی ۲۲ درصدی دارد، و حدود ۲۰ درصد گوشت خوک آمریکا را تامین می‌کند.

گفته می‌شود روز سه‌شنبه ۱ ژوئن (۱۱ خرداد) این شرکت در کارخانه‌های یوتا، تگزاس، ویسکانسین، نبراسکا، آیوا و کلرادو خط فراوری را تعطیل یا شیفت‌های کاری را لغو کرده بود.

به گفته مسئولان اتحادیه و کارکنان این شرکت، کارخانه‌های فراوری گوشت خوک و مرغ در مینه‌سوتا نیز تعطیل شده بودند.

پائولا شلینگ‌ـ سولدنر، رئیس موقت انجمن بازرسان غذایی محلی در فدراسیون کارکنان دولت آمریکا، به این خبرگزاری گفت: «دست‌کم از ۱۰ کارخانه خبر دارم که به‌دلیل حمله سایبری، فعالیتشان به‌طور موقت تعطیل شده است.»  

© The Independent

بیشتر از جهان