احزاب فلسطینی برای تشکیل دولت وحدت به مصر سفر می‌کنند

هدف از  تشکیل دولت، ایجاد وحدت ملی بین فتح و حماس برای پیگیری روند بازسازی نوار غزه است

مصر در آتش‌بس اخیر بین اسرائیل و حماس نقشی کلیدی داشت - AHMAD GHARABLI / AFP

رهبران احزاب فلسطینی هفته آینده به مصر می‌روند تا در مذاکرات جامع برای رسیدن به نقشه راه تشکیل دولت وحدت ملی شرکت کنند. هدف از این مذاکرات، پیگیری روند بازسازی نوار غزه پس از جنگ اخیر خواهد بود.

در ۱۴ سالی که از ایجاد شکاف بین دو حزب اصلی فلسطینی فتح و حماس می‌گذرد، نشست‌های این‌چنینی بارها برگزار شده اما هرگز به نتیجه نرسیده‌ است. آخرین مورد آن، تصمیم برای برگزاری انتخابات فلسطینی‌ها بود که محمود عباس، رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) آن را چند هفته پیش از موعد انتخابات، لغو کرد. فتح و عباس همچنان کنترل بخش‌هایی از کرانه غربی را به عهده دارند و نوار غزه هم در اختیار حماس است.

محمود العالول، معاون رهبر فتح، به رسانه‌های عربی گفته است که مصر به زودی دعوتنامه‌ها را برای احزاب فلسطینی می‌فرستد اما تاریخ دقیق هنوز معلوم نشده است. آقای العالول بر نقش مهم قاهره در اعمال آتش‌بس بین اسرائیل و غزه، روند بازسازی این باریکه و روند آشتی ملی و گفت‌وگو بین احزاب فلسطینی تاکید کرد.

تلویزیون دولتی مصر، صبح چهارشنبه گزارش کرد که مذاکرات هفته آینده و با هدایت محمود عباس برگزار خواهد شد.

عباس کامل، رئیس اداره اطلاعات مصر، هفته گذشته از رام‌الله و غزه دیدن کرد. هنگام دیدار آقای کامل از غزه، عکس‌های عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر و پرچم این کشور همه‌جا به چشم می‌خورد. آقای کامل در سفر خود با عباس، مقامات فلسطینی و همچنین رهبران حماس و سایر احزاب فلسطینی دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف قاهره، ایجاد یک دولت متحد فلسطینی و برقراری آتش‌بس کامل است که پیش‌زمینه بازسازی غزه و آغاز روند سیاسی جدید دانسته می‌شود.

کمیته مرکزی فتح روز دوشنبه جلسه داشت و در پایان، با صدور بیانیه‌ای از استقامت و فداکاری مردم غزه تقدیر و بر لزوم اقدام فوری برای رسیدگی به مشکلات مردم فلسطین تاکید کرد. در این بیانیه تاکید شده است که کار بازسازی غزه باید زیر نظر تشکیلات خودگردان فلسطینی انجام شود.

روزنامه «الشرق الاوسط» لندن به نقل از منابع آگاه گفت که آقای عباس به آقای کامل گفته است که برای تشکیل دولت وحدت ملی که بازسازی غزه اولویت اصلی‌ آن باشد، آماده است. این منابع خبر دادند که خواست آمریکا،‌ اسرائیل، مصر، اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم این است که کار بازسازی غزه زیرنظر تشکیلات خودگردان انجام شود، نه حماس. این تشکیلات است که باید روندی برای دریافت منابع مالی و نظارت بر کار بازسازی تعیین کند. آن‌ها در ضمن در پی ضمانت‌هایی هستند که به ثبات غزه در طولانی‌مدت کمک کند.

سِون کوئن فون برگسدورف، نماینده اتحادیه اروپا در فلسطین، در نشستی خبری در مرکز غزه، تاکید کرد که آتش‌بس باید به ثبات و پایداری برسد. او یافتن راه‌حل سیاسی برای غزه را خواهان شد و اظهار داشت که روند بازسازی این نوار باید چند مرحله داشته باشد که برگزاری انتخابات جدید فلسطینی و رفع حصر ۱۵ ساله اسرائيل را هم شامل شود. برگسدورف مشخصا بر لزوم برگزاری «انتخابات دموکراتیک در فلسطین» تاکید کرد.

این دیپلمات آلمانی گفت اتحادیه اروپا، بانک جهانی و نهادهای بین‌المللی در حال حاضر مشغول ارزیابی میزان خسارات وارده‌اند. او با اشاره به کمک ۳۴ میلیون یورویی که قبلا اعلام شده بود، گفت که تامین غذا، آب، برق و مسکن در اولویت است.

یکی از مسائل مهم مذاکرات هفته آینده در قاهره این است که کابینه وحدت فلسطینی دقیقا چه شکلی داشته باشد و چه تعهدات بین‌المللی‌ بپذیرد.

مصر در آتش‌بس اخیر بین اسرائیل و حماس نقشی کلیدی داشت. سامح شکری، وزیر خارجه این کشور، روز یکشنبه در قاهره با همتای اسرائیلی خود، گابی اشکنازی، دیدار کرد و  توجه به حساسیت بیت‌المقدس شرقی، مسجد الاقصی و مکان‌های مقدس مسیحیان و مسلمانان را خواستار شد. این اولین سفر وزیر خارجه اسرائیل به مصر در ۱۳ سال گذشته بود.