افزایش ناامنی‌ها در کابل و نگرانی‌های جدی مردم

ساکنان کابل، نگران بدتر شدن وضعیت امنیتی این شهر هستند

تصاویر انفجار کابل در ژوییه ۲۰۱۹ - STR / AFP

در سه ماهی که از آغاز سال ۱۴۰۰ می‌گذرد، ناامنی‌، حملات انتحاری، انفجار و کشتارهای هدفمند در کابل در مقایسه با ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹، افزایش چشمگیری داشته است و روز یا شبی نیست که مردم این شهر با چاقو، تفنگ یا مین‌های مغناطیسی کشته یا زخمی نشوند.

افزایش ناامنی‌ها در کابل، آن‌ هم در این شب‌ها و روزهایی که زمزمه‌ خروج آمریکایی‌ها سر خط اخبار رسانه‌ها است، ساکنان کابل را به شدت نگران زندگی و آینده‌ خود کرده است. هر روز که می‌گذرد، امنیت کابل بدتر از گذشته می‌شود؛ ساکنان کابل همواره گوش به زنگ‌اند تا چه وقت صدای مهیب یک انفجار از گوشه و کنار شهرشان شنیده می‌شود و از خود می‌پرسند که آیا در این روز مرگ عزیزان خود را به چشم خواهند دید؟ 

ساکنان کابل، از رئیس‌جمهور افغانستان و مسئولان نهاد‌های امنیتی این کشور می‌خواهند تا اجازه ندهند دشمنان افغانستان، شهر و زندگی مردم را بار دیگر به گورستان تبدیل کنند و در دل مردم ترس بیندازند. محمد عمر نیازی، می‌گوید: «وضعیت امنیتی متاسفانه بدتر شده است و هر روز از مردم بی‌گناه ما قربانی می‌گیرد. خواست ما از رئیس‌جمهور و مسئولان این است بیشتر توجه کنند و با شناسایی مناطق آسیب‌پذیر، امنیت آنها را تامین کنند.»

نورالله اختری، ساکن کابل نیز می‌گوید: «بدبختیم! هیچ خبر خوشایند و امید دهنده‌ای شنیده نمی‌شود؛ هر روز کشتار و ترور. نمی‌دانم تا چه وقت ادامه خواهد داشت و ما تا کی همچنان قربانی خواهیم داد.»

آنان می‌گویند که مسئولان بی‌کفایت باید از کار برکنار شوند و به جای آنان نیروهای زحمت‌کش و پر تلاش نظامی منصوب شوند تا امنیت را بهتر تامین کنند و مردم آرامش خود را بازیابند. صبور کاکر، دانشجو، می‌گوید: «باید کسانی که نمی‌توانند کار کنند برکنار شوند و نیروهای وارد، به کار گرفته شوند تا وضعیت کابل بدتر از این نشود و مردم قربانی ندهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داوود توریالی، نیز می‌گوید: «جالب است هر روز و شب جلو چشم مسئولان رده‌بالای حکومت خون جاری است و کسی هم دستگیر نمی‌شود. اگر تدبیری نیندیشند،‌ کابل نیز به زودی به گودال ناامنی فرو خواهد افتاد و جبران آن ناممکن است.»

نگرانی‌ ساکنان کابل از بدتر شدن امنیت این شهر در ماه‌های پسین و انتقاد‌های تند آنان از مسئولان نهاد‌های امنیتی این کشور در حالی افزایش پیدا کرده است که این شهر در یک ماه اخیر، چند انفجار و ترور هدفمند را شاهد بوده که از اثر آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند اما کسی بازداشت نشده است.

در تازه‌ترین مورد، شب گذشته (سه‌شنبه ۱۱خرداد)، دو اتوبوس مسافربری که همه سرنشینان آن افراد محلی به‌ویژه کارگران بازار شهر کابل بودند، منفجر شد که در نتیجه آن ۱۰ تن کشته و بیش از ۱۲ تن هم زخمی شدند و مانند سایر رویدادهایی که تاکنون رخ داده، هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

مسئولان نهادهای امنیتی افغانستان به‌ویژه شهر کابل، پس از هر حمله تروریستی اعلام می‌کنند که تحقیقاتشان را برای شناسایی عاملان این رویداد‌ها آغاز کرده‌اند و تلاش‌های خود برای بهتر شدن تامین امنیت مردم را بیشتر خواهند کرد اما در عمل، تغییری در وضعیت امنیتی شهر کابل رخ نمی‌دهد و ترس مردم نسبت به این گونه رویدادها بیشتر از گذشته شده است.

این نگرانی‌ها و شکایت‌های مردم از بدتر شدن امنیت شهرهای افغانستان و انتقاد آنان از نهادهای مسئول، باعث شد تا امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، در پیامی از مردم بخواهد در زمینه تامین امنیت شهرهای خود با دولت همکاری کنند. امرالله صالح، در پیوند با افزایش ناامنی‌ها اخیر در این کشور در فیس‌بوک خود نوشته است: «تامین امنیت، مسئولیت اساسی دولت است و رهبری دولت از این مسئولیت خود غافل نیست. از شما مردم می‌خواهیم با دولت همکاری کنید و مواظب دوروبر خود باشید. ما برای دستگیری عاملان بمب‌گذاری‌ در شهرها و تاکسی‌ها به کمک شما نیاز داریم.»

آقای صالح، در پیام خود از خنثی‌سازی ۸۵۰ بمب‌ جاسازی شده در شهر کابل و دستگیری عاملان آن و نیز صدور حکم اعدام برای شماری از متهمان در دادگاه عالی افغانستان خبر داد و گفت: «طالبان و شبکه حقانی که گاهی به قصد اغفال مردم، نقاب داعشی به چهره می‌زنند، در این جنایات سهیم‌اند.»

معاون اول افغانستان در پایان این پیام، از ساکنان کابل به خواست تا برای پایان دادن به ناامنی‌ها، در تامین امنیت این شهر همکاری کنند و افزود: «حراست از عزت، جان و مال مردم، وظیفه‌ همه ما است. باید با هم باشیم.»