کودکانی که با کرونا به خانه بخت رفتند

مسئولان جمهوری اسلامی بدون اشاره به سن و سال افراد، افزایش آمار ازدواج را دستاورد دوران کرونا می‌دانند

دختران زیادی از خانواده‌های فقیر پس از بحران کرونا ناگزیر از  تحصیل بازماندند و محکوم به ازدواج زودهنگام و اجباری شدند- عکس تزیینی است - GABRIEL BOUYS / AFP

«آمار ازدواج در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ افزایش چشمگیر داشته است.» این خبر را اعظم کریمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد و گفت: «کرونا موجب شد از هزینه‌های اضافی مراسم ازدواج کاسته شود و شاهد افزایش آمار ازدواج باشیم‌.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از کریمی آمار ازدواج در سال ۹۹ حدود ۴.۴ درصد و افزایشی بوده و این در حالی است که از سال ۹۳ تا ۹۸ همه ساله آمار ازدواج کاهش داشته است.

پیشتر علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق نیز از کرونا را به عنوان عامل موثری برای جلوگیری از مراسم پرخرج و غیر ضروری یاد کرده بود که «سبب افزایش ازدواج شده است.» در دی‌ماه سال گذشته هم محمدجواد تندگویان معاون وزیر ورزش و جوانان از افزایش سه‌دهم درصدی ازدواج در ۹ ماه نخست سال ۹۹ به عنوان یک توفیق صحبت کرده بود اما هیچ‌یکاز آن‌ها آماری از افرادی که ازدواج کردند به تفکیک سن و سال ارائه ندادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی‌های نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد داخلی نشان می‌دهد دختران زیادی از خانواده‌های فقیر پس از بحران کرونا ناگزیر از چرخه تحصیل بازماندند و محکوم به ازدواج زودهنگام و اجباری شدند.

یونیسف در بیانیه‌ای که به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن منتشر کرد نسبت به افزایش خطر ازدواج دختربچه‌ها در دوران همه‌گیری کرونا هشدار داد و پیش‌بینی کرد تا پایان ۲۰۲۱ میلادی تعداد دخترانی که در کودکی ازدواج می‌کنند ۱۰ میلیون افزایش پیدا کند.

تنگناهای اقتصادی، تعطیلی مدرسه، سنت‌های بومی، محرومیت از آموزش آنلاین و بیماری و مرگ والدین از جمله دلایلی است که در ازدواج زودهنگام کودکان نقش دارند. 
در ایران نیز پس از همه‌گیری کرونا خانواده‌های زیادی با بحران بیکاری و فقر روبرو شدند از سوی دیگر بیش از پنج میلیون دانش‌آموز به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و فقر فزاینده از آموزش آنلاین محروم ماندند و در این میان جمعیت زیادی از دختران راهی خانه بخت شدند.

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در شش‌ماهه نخست سال ۹۹ نرخ ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله به نسبت زمان مشابه سال پیش دو درصد رشد داشته است. گزارش این مرکز همچنین نشان می‌دهد که آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در تابستان سال ۹۹ به نسبت بهار همان سال رشد ۲۳ درصدی داشته است. این آمارها نشان می‌دهد تعداد زیادی از ازدواج‌ها که مسئولان با افتخار از آن یاد می‌کنند متعلق به گروه سنی کودک بوده است. 

ازدواج دختران در کودکی زیر سایه فقر، سنت‌های آسیب‌زا و محرومیت از تحصیل در شرایطی اتفاق می‌افتد که مسئولان جمهوری اسلامی بدون اعلام آمار دقیق سن و سال افرادی که ازدواج کرده‌اند، از افزایش آمار ازدواج به عنوان یک دستاورد و توفیق در دوران کرونا یاد می‌کنند و این در حالی است که به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ۳۷ درصد جوانان حتی با رفع تمامی مشکلات اقتصادی باز هم تمایلی به ازدواج ندارند.