آلمان کیسه‌های خرید پلاستیکی را ممنوع می‌کند

از سال ۲۰۱۵، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، ۶۴ درصد کاهش یافته است

TOBIAS SCHWARZ / AFP

به گفته وزیر محیط زیست آلمان، این کشور قصد دارد کیسه‌های پلاستیکی خرید را ممنوع کند.

سوِنیا شولتزه روز یکشنبه اعلام کرد که اگرچه توافق داوطلبانه با خرده فروشان برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی کافی بوده است اما نتایج آنگونه که باید نبوده و به همین دلیل این کشور کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع خواهد کرد.

توافقی که در سال ۲۰۱۶ با کاسبان آلمانی صورت گرفت تا حالا در کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی موفقیت‌آمیز بوده است و بسیاری از مصرف کنندگان اکنون برای کیسه‌های پلاستیکی هزینه می‌پردازند.

طبق گزارش وزارت فدرال محیط‌ زیست آلمان از سال ۲۰۱۵ تاکنون مصرف کیسه‌های پلاستیکی ۶۴ درصد کاهش یافته است.

شولتزه به روزنامه بیلد آم زونتاگ، که یکشنبه‌‌ها در برلین چاپ و در سرتاسر کشور پخش می‌شود، گفت: «به زودی وزارتخانه من کیسه‌ های پلاستیکی را ممنوع خواهد کرد».

شولتزه برای اجرای این برنامه به زمان مشخصی اشاره نکرد اما افزود که هدف او این است که جامعه دیگر آشغال دور نریزد و در کل پلاستیک کمتری مصرف کند.

این اقدام بخشی از استراتژی گسترده‌تر پارلمان اروپا برای کنترل مصرف پلاستیک است که هدف آن کاهش آلودگی است.

براساس جدیدترین آمارها، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف در سوپرمارکت‌های عمده انگلستان، از ۲۰۱۵ که ۵ پنس برای هر کیسه اعمال شد، بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین قرار است از آوریل سال آینده نی و همزن پلاستیکی و گوش‌پاک‌کن پلاستیکی نیز در انگلستان ممنوع شود.

پس از اینکه یک نظرسنجی عمومی نشان داد که اکثر مردم از این طرح حمایت می‌کنند، وزیر محیط ‌زیست، مایکل گوو، این ممنوعیت را رسما تائید کرد.

گوو گفت: «برای مقابله با آلودگی ناشی از پلاستیک و حفاظت از محیط زیست اقدامات فوری و قاطعانه‌ای لازم است».

وی گفت: «این وسایل اغلب تنها برای چند دقیقه استفاده می‌شوند اما تجزیه آنها صدها سال طول می‌کشد، و در نهایت وارد دریاها و اقیانوس‌های ما می‌شوند و به حیات دریایی گرانبها آسیب می‌رسانند. بنابراین امروز من اقدام می‌کنم تا روند آلودگی ناشی از پلاستیک را معکوس کنم و اطمینان حاصل کنم که محیط زیست را در وضعیت بهتری برای نسل‌های آینده به جا می‌گذاریم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان