دُبی‌کوین: افزایش بهای هزار درصدی، شائبه «کلاهبرداری»

دولت دبی خبر را تکذیب کرد و آن را «دام‌گذاری پیچیده دیجیتالی» خواند

بر اساس داده‌‌های تارنمای کریپتو دات کام، در پی پخش این خبر در رسانه‌های حوزه فناوری، قیمت دبی‌کوین در روز پنجشنبه از یک ۹ هزارم دلار، به یک دلار و ۱۲ سنت رسید- REUTERS/Ann Wang

پس از انتشار بیانیه‌ای خبری مبنی بر تبدیل شدن رمزارزی موسوم به «دبی‌کوین» به واحد پول دیجیتالی رسمی امارات،  ارزش آن طی ۲۴ ساعت بیش از هزار درصد افزایش یافت. اما دولت دبی با انتشار توییتی آن خبر را تکذیب کرد و «تله‌گذاری پیچیده دیجیتالی» خواند.

در آن بیانیه دروغین که روز چهارشنبه در تارنمایی موسوم به دب‌پِی منتشر شد، آمده بود: « به زودی می‌توانید با دبی‌کوین دسته‌ای از کالاها و خدمات مورد نظرتان را چه در فروشگاه‌های عادی و چه مجازی بخرید. قرار است این رمزارز جانشین پول سنتی با پشتوانه بانکی شود. خرید و فروش این ارز دیجیتالی تحت نظارت مقامات دبی و کارگزاران مجوزدار خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس داده‌‌های تارنمای کریپتو دات کام، در پی پخش این خبر در رسانه‌های حوزه فناوری، قیمت دبی‌کوین در روز پنجشنبه از یک ۹ هزارم دلار، به یک دلار و ۱۲ سنت رسید. این افزایش قیمت در کنار کاهش یک‌شبه ۱۰ درصدی ارزش رمزارزهای بزرگی چون بیت‌کوین، اتریوم و دوج‌کوین، حیرت‌انگیز بود.

این افزایش شدید قیمتْ، ظن مرکز امنیت الکترونیکی دبی را برانگیخت و به سرمایه‌گذاران هشدار داد که ادعاها درباره وضعیت جدید دبی‌کوین دروغ است، و تارنمایی که آن خبر را منتشر کرده، قلابی است.

اداره رسانه‌های دولت امارات توییت کرد: «هیچ‌یک از مقامات رسمی کشور هرگز رمزارز دبی‌کوین را تأیید نکرده است. تارنمایی که این ارز را تبلیغ می‌کند، مشغول عملیات تله‌گذاری دیجیتالی پیچیده‌ای است که قصد دزدیدن اطلاعات شخصی سرمایه‌گذاران را دارد.»

عربیَن‌‌چِین تکنولوژی، شرکت پایه‌گذار این رمزارز، آن را «اولین زنجیره بلوکی عمومی، نامتمرکز و اجماع‌محور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» توصیف می‌کند. این شرکت نیز پیام هشداری توییت کرد و در آن، ادعاهای مطرح‌شده راجع به این رمزارز را تکذیب کرد و تأکید ورزید که تارنمای مذکور تقلبی است.

«بدین‌ وسیله هشدار می‌دهیم که ما چنان ادعاهایی را مطرح نکرده‌ایم و آن تارنما تقلبی است و قصد کلاهبرداری دارد. لطفاً مراقب باشید.»

یکی از مسئولان آن شرکت در مصاحبه با خلیج تایمز اظهار داشت که مشغول بررسی موضوع هستند.

ایندیپندنت نیز نظر شرکت عربین‌چین را در این مورد جویا شده است.

هم‌زمان، دبی‌کوین از برنامه‌های بازارنگری مانند کوین‌مارکت‌کپ حذف شده است و تارنمای دب‌پی نیز مراجعان را به صفحه‌ای با پیام «این نشانی مسدود شده است» هدایت می‌کند.

بلاگرهای حوزه فناوری مانند «مادر‌فناوری» (سان آو اِ تک) فوراً به اهالی دنیای رمزارز هشدار دادند که این ارز را استخراج نکنند و پیش از سرمایه‌گذاری در آن، همه جوانب را بسنجند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد