بازگشت احتمالی ایران به بازار نفت، بحث داغ نشست اوپک‌ پلاس

مذاکرات وین و نشست اوپک پلاس مهم‌ترین رویدادهای این روزهای بازار جهانی نفت‌اند

کمیته نظارت اوپک پلاس از وزرای نفت کشورهای عضو تشکیل شده است و رهبری آن را روسیه و عربستان سعودی بر عهده دارند‌ـ SPA / AFP

گروه «اوپک پلاس»، متشکل از کشورهای عضو اوپک و جمعی از شرکایش به رهبری روسیه، در هفته جاری جلسه دارند و به نظر می‌رسد بازگشت احتمالی ایران به بازارهای نفت داغ‌ترین موضوع این نشست باشد.

کمیته نظارت اوپک پلاس، که از وزرای نفت کشورهای عضو تشکیل شده است و رهبری آن را روسیه و عربستان سعودی بر عهده دارند، روز دوشنبه ۱۰ خرداد جلسه خواهند داشت و نشست اصلی هم روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد برگزار می‌شود.

هدف اوپک پلاس این است که تا ماه ژوییه، به‌تدریج روزی دو میلیون بشکه نفت به بازار اضافه کند. این در حالی است که بسیاری از بازارهای مهم نفت جهان از جمله هند با موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا مواجه‌اند.

عربستان سعودی با اعلام حمایت از خواسته این گروه، اعلام کرده است که تا ماه آوریل، داوطلبانه روزی یک میلیون بشکه نفت از بازار بیرون می‌برد.

تحلیلگران معتقدند که جلسه وزرای اوپک پلاس و مذاکرات وین با موضوع بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، مهم‌ترین رویدادهای روزهای آینده در بازار نفت به شمار می‌روند. برخی از آنان پیش‌بینی می‌کنند که بازگشت آمریکا به برجام پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه آینده ممکن شود، رخدادی که در صورت وقوع، به ایران امکان می‌دهد فروش نفتش را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

در این صورت، بازگشت میلیون‌ها بشکه نفت ایران به بازار جهانی با احیای تقاضای نفت هم‌زمان خواهد شد که احتمالا با کنترل شیوع کرونا در بسیاری از کشورها همراه است. این موضوع برای صادرکنندگان نفت که امیدوار بودند افزایش تقاضا با کنترل عرضه به افزایش قیمت منجر شود، چالش‌برانگیز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت نفت در روز جمعه ۷ خرداد، بهترین هفته در چند ماه گذشته را به پایان رساند. نفت‌های برنت و وست تگزاس در طول هفته به ترتیب ۳.۵۷ و ۴.۳ درصد افزایش قیمت داشتند، هرچند در روز جمعه با کمی کاهش مواجه شدند.

بر اساس برآورد شرکت مشاوره «فکتز گلوبال انرژی» در لندن، میزان تولید ایران که پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی در سال ۲۰۱۸، به ۳.۸ میلیون بشکه رسیده بود اکنون به ۱.۹ میلیون بشکه کاهش یافته است.

سال گذشته اوپک پلاس یکی از قابل‌ملاحظه‌ترین کاهش‌های تولید نفت در تاریخ را داشت که به خروج روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه از بازار منجر شد اما تهران از این کاهش معاف بود.

این حرکت کشورهای صادرکننده نفت برای مقابله با کاهش تقاضا در دوران همه‌گیری کرونا بود. انتظار می‌رود کاهش بحران کرونا در فصل تابستان باعث افزایش تقاضا شود و به افزایش قیمت نفت کمک کند. هند که در حال حاضر با بحرانی سخت دست‌وپنجه نرم می‌کند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است. علاوه بر کاهش تقاضا، مقررات کرونا باعث کاهش فعالیت پالایشگاه‌های این کشور هم شده است.

ژاپن از دیگر کشورهای مهم مصرف‌کننده نفت است که انتظار می‌رود در تابستان امسال که میزبان المپیک است، مصرف انرژی در آن افزایش داشته باشد.