گزارش پولیتیکو از حرکت دو ناو ایرانی به مقصد احتمالی ونزوئلا

به گفته منابع آگاه، مقام‌های امنیتی آمریکایی حرکت این ناوها را زیر نظر دارند

ناوبندر مکران، نفتکش پیشین که به ناو هلیکوپتربر تبدیل شده، یکی از کشتی‌های جنگی ایرانی است که به‌سمت نیکره غربی می‌رود- تصویر از ایرنا

وب‌سایت خبری آمریکایی پولیتیکو به نقل از منابع آگاه، از حرکت دو کشتی جنگی ایرانی به‌سمت نیمکره غربی و به مقصد احتمالی ونزوئلا خبر داده و آن را در میانه مذاکرات حساس کنونی میان ایران و ایالات متحده آمریکا، اقدامی «تحریک‌آمیز» توصیف کرده است.

پولیتیکو در گزارشی که روز یکشنبه، نهم خردادماه، منتشر کرد، از قول سه منبع آگاه نوشته است که یک ناوچه ایرانی و ناو مکران، نفتکش پیشین که به یک پایگاه دریایی متحرک (ناوبندر) تبدیل شده است، در آب‌های سواحل شرقی آفریقا به‌سمت جنوب حرکت می‌کنند و نهادهای امنیتی آمریکایی حرکت آن‌ها را زیر نظر دارند.  

ناوبندر مکران نخستین ناو هلیکوپتربر ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در دی ماه ۱۳۹۹ رونمایی شد. این نفتکش پیشین که به ناو تبدیل شده است، حدود ۲۳۱ متر طول دارد و به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، قادر به حمل شش تا هفت بالگرد و چندین پهپاد است، امکانات موشکی و تسلیحاتی زیادی دارد و می‌تواند به‌عنوان مقری برای جنگ الکترونیک و عملیات‌های ویژه مورد استفاده قرار گیرد.    

منابع خبری پولیتیکو که به‌دلیل حساسیت موضوع خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند مقام‌های آمریکایی از مقصد قطعی این ناوها خبر ندارند، اما معتقدند که آن‌ها ممکن است درنهایت به‌سمت ونزوئلا بروند. به گفته آن‌ها، انگیزه و هدف ایران از ارسال این ناوها به‌سمت نیمکره غربی و همچنین محموله‌های آن‌ها همچنان نامشخص است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، نزدیک به دو ماه است در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در شهر وین اتریش، به‌طور غیرمستقیم برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ مذاکره می‌کنند.

به گزارش پولیتیکو، صرف حضور کشتی‌های جنگی ایرانی در حیاط خلوت آمریکا، نوعی به چالش کشیدن اقتدار ایالات متحده در منطقه محسوب می‌شود و احتمالا بحث‌ها در واشینگتن برسر تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای پیشبرد مذاکرات با تهران را تشدید می‌کند.

دو کشور ونزوئلا و ایران که هر دو تحت تحریم‌های سنگین ایالات متحده قرار دارند، در سال‌های اخیر روابط نزدیک‌تری با یکدیگر ایجاد کرده‌اند که از تبادل محموله‌های سوخت تا همکاری برای ساخت کارخانه‌های سیمان و ماشین‌سازی را دربرمی‌گیرد. 

به گفته یکی از منابع خبری پولیتیکو، به مقام‌های ارشد دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا هشدار داده شده است که استقبال از ناوهای ایرانی اقدام نادرستی خواهد بود، اما مشخص نیست که آیا کاراکاس به این هشدار توجه کرده است، یا خیر. 

هنوز هیچ‌یک از سه کشور ایران، ونزوئلا و ایالات متحده، واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. وزارت خارجه ونزوئلا، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و همچنین کاخ سفید و پنتاگون، به درخواست پولیتیکو برای اظهارنظر درمورد این خبر جواب رد داده‌اند.