ابهام درباره برکناری عبدالناصر همتی از ریاست بانک مرکزی

کاندیداتوری بدون هماهنگی در انتخابات و عدم کاهش قیمت ارز به‌عنوان دلایل برکناری عنوان شده است

محمد نهاوندیان و حمید پورمحمدی به عنوان جایگزین‌های احتمالی همتی مطرح شده‌اند - عکس از شهرآرا نیوز

در پی مخالفت حسن روحانی با کاندیداتوری عبدالناصرهمتی در انتخابات ریاست‌جمهوری، اخبار تأیید نشده‌ای به گوش می‌رسد که بر اساس آن رئیس دولت تدبیر و امید در حال رایزنی با افراد دیگر است تا آنها را جایگزین رئیس بانک مرکزی کند.

به گزارش اقتصاد نیوز، یکی از دلایل ناراحتی روحانی، عدم اطلاع‌رسانی همتی به رئیس خود درباره قصدش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری است. پیش‌تر گفته شده بود که روحانی به اعضای دولت خود توصیه کرده تا به‌عنوان داوطلب در انتخابات ثبت‌نام کنند. بر همین اساس اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری نیز به‌عنوان گزینه‌های اصلی دولت شناخته می‌شدند.

با این حال، همتی نیز بدون هماهنگی با رئیس‌جمهوری به ساختمان وزارت کشور رفت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شد.

اگرچه در آن زمان کسی شانس زیادی را برای تأیید صلاحیت همتی قائل نبود. اما پس از رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان، در میان ناباوری عبدالناصر همتی تأیید صلاحیت شد. در این میان، دولت با آنکه هیچ گزینه‌ای در میان کاندیداها ندارد، حاضر نیست همتی را به‌عنوان نماینده خود بپذیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، نزدیکان همتی اخباری را منتشر کرده‌ و گفته‌اند که دلیل برکناری احتمالی او نه کاندیداتوری، بلکه عدم قبول پیشنهاد رئیس‌جمهوری در راستای کاهش قیمت دلار بوده است. آنها مدعی هستند که روحانی از همتی خواسته تا با تزریق ارز بیشتر در بازار، تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری، قیمت ارز را کاهش دهد. موضوعی که گویا با مخالفت همتی مواجه شده است.

به هر روی، همین اختلاف نظرها احتمالاً منجر به برکناری همتی می‌شود.

در میان گزینه‌های مطرح شده، جدی‌ترین گزینه محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری است. همچنین، نام حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه نیز مطرح شده است.

پیش‌تر، کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نهاوندیان را یکی از «درگاه‌های نفوذ» معرفی کرد و افزود عبدالرسول دری اصفهانی که متهم به جاسوسی است نیز توسط محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری به تیم مذاکره معرفی شد و با جاسوسی خود ضربات سنگینی به نظام وارد کرد.