یک قرن پس از نسل‌کشی هررو‌ـ‌ناما، آلمان ۱.۱ میلیارد یورو به نامیبیا می‌پردازد

آلمان از سال ۲۰۱۵، در مورد آنچه تلاش برای «ترمیم زخم‌ها» می‌خواند با دولت نامیبیا وارد مذاکره شده است

در پی شورش قبایل هررو و ناما، نیروهای آلمانی در فاصله سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸، ده‌ها هزار مرد، زن و کودک را کشتند، شکنجه کردند یا به صحرای کالاهاری راندند تا از گرسنگی بمیرند‌ـ NATIONAL ARCHIVES OF NAMIBIA / AFP

آلمان قرن بیست‌و‌یکم همچنان با تبعات ماجراجویی‌ها و کشورگشایی‌های آلمان قرن بیستم دست‌به‌گریبان است. در تازه‌ترین اقدام، آلمان موافقت کرده است به نامیبیا ۱.۱ میلیارد یورو بپردازد تا در طرح‌‌ها و خدمات به جوامع محلی استفاده شود که از نسل‌کشی هررو‌ـ‌ناما در اوایل قرن بیستم آسیب دیدند. دولت آنگلا مرکل این اقدام را به‌منزله حرکتی آشتی‌جویانه و برای ابراز حسن نیت می‌داند و می‌گوید الزام قانونی برای  پرداخت غرامت ندارد.

در پی شورش قبایل هررو و ناما علیه سلطه استعماری آلمان بر منطقه‌ای که اکنون نامیبیا نامیده می‌شود، نیروهای آلمانی در فاصله سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸، ده‌ها هزار مرد، زن و کودک را به‌ضرب گلوله کشتند، شکنجه کردند یا به صحرای کالاهاری راندند تا از گرسنگی بمیرند.

به گزارش گاردین، آلمان از سال ۲۰۱۵، در مورد آنچه تلاش برای «ترمیم زخم‌ها» می‌خواند با دولت نامیبیا وارد مذاکره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه ۲۷ مه (۶ خرداد)، آلمان با تایید گزارش‌های رسانه‌های نامیبیا، اعلام کرد که پس از ۹ دوره مذاکره، دو طرف به توافق رسیدند ضمن صدور بیانیه‌ای مشترک، آلمان ۱.۱ میلیارد یورو بپردازد. این مبلغ در یک بازه زمانی ۳۰ ساله، برای برنامه‌های حمایتی و کمک‌رسانی هزینه می‌شود.

در گزارش گاردین آمده است این برنامه‌ها اصلاح زمین، زیرساخت‌های روستایی، تامین آب و آموزش شغلی را شامل می‌شود و اقلیت‌های قومی هررو و ناما در توسعه این طرح‌ها دخیل‌اند. حدود ۵۰ میلیون یورو از این مبلغ نیز صرف آشتی میان دو کشور می‌شود که پروژ‌ه‌های فرهنگی و طرح‌های تبادل جوانان را در بر می‌گیرد.

آلمان و نامیبیا به توافق رسیده‌اند در متن بیانیه مشترک،  خشونت‌هایی که نیروهای آلمانی مرتکب شده‌اند «نسل‌کشی» خوانده شود اما واژه‌های «جبران خسارت» یا «غرامت» حذف شود‌، حرکتی که به عقیده گاردین، برای جلوگیری از ایجاد سنت و طرح مطالبات مشابه از جانب سایر کشورهاست.

این در حالی است که برخی گروه‌های بازمانده  از نسل‌کشی هررو‌ـ ناما به چارچوب مذاکرات و صرف‌نظر دولت از پافشاری بر غرامت، انتقاد جدی دارند. وکویی رکورو، رییس قبیله اواهررو، در همین زمینه گفت:«وقتی فرانک والتر اشتانمایر، رئیس‌جمهوری آلمان، به نامیبیا بیاید تا مراتب عذرخواهی را ابراز کند، او را خجالت‌زده خواهیم کرد.»

اما آلمان دولت نامیبیا را نماینده مردم این کشور می‌داند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز جمعه ۲۸ مه (۷ خرداد)، ضمن ابراز خشنودی از این توافق، گفت هدف آلمان این است که به یاد قربانیان، مسیری مشترک برای آشتی واقعی بیابد.

ماس در ادامه افزود: «چنین اقدامی نیازمند این است که در اشاره به اتفاق‌های دوره استعمار آلمان در کشوری که اکنون نامیبیا نام دارد، به‌خصوص خشونت‌ها در فاصله سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸،  صریح و ثابت‌قدم باشیم. از حالا به بعد، این اتفاق‌ها را به‌طور رسمی آن‌گونه که از منظر معاصر است خطاب می‌کنیم: نسل‌کشی.»

بیشتر از جهان