قهرمان «نسل‌کشی روآندا» بازداشت شد

پل روسساباگینا در نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ در روآندا به بیش از هزار نفر پناه داده بود

آقای روسساباگینا با پایان یافتن نسل‌کشی، خاک روآندا را ترک کرده بود و در بلژیک و ایالت تگزاس آمریکا زندگی می‌کرد-Stephen Shugerman-Getty Images-AFP

دولت روآندا تاجری را که هالیوود بر اساس کارهای قهرمانانه‌اش طی نسل‌کشی روآندا، فیلم "هتل روآندا" را ساخته بود به اتهام «تروریستی» دستگیر کرد.

پل روسساباگینا طی نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ که در آن بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته شدند، هتلی را در کیبالی پایتخت روآندا اداره می‌کرد.

فیلم "هتل روآندا" با نقش‌آفرینی "دان چیدل" و محصول سال ۲۰۰۴ روایت می‌کند که چطور آقای روسساباگینا به بیش از ۱۲۰۰ نفر از قوم توتسی پناه داد و با مایه گذاشتن ازثروت و نفوذش شماری از نخبگان قبیله هوتو را متقاعد کرد تا ترتیب فرار آن‌ها را بدهند و از خطر نجات یابند. یک سال هم بعد از روی پرده آمدن فیلم، جورج دبلیو بوش نشان آزادی ریاست‌جمهوری ایالات متحده را به آقای روسساباگینا اعطا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای روسساباگینا از منتقدان پل کاگامه رهبر جبهه میهنی روآندا بود که با شکست دادن نیروهای دولتی به نسل‌کشی پایان داد و از آن هنگام رییس جمهور روآندا بوده است. به گفته مخالفان، آقای کاگامه رسانه‌های مستقل و به ویژه رسانه‌های منتقد دولت خودش را سرکوب کرده است و مخالفان را به زندان انداخته است.

اداره تحقیقات روآندا(ریب) روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آقای روسساباگینا دستگیر شده است و در بازداشت به سر می‌برد.

تیری مورانگیرا سخنگوی این اداره هم روز دوشنبه گفت: روسساباگینا متهم است که موسس، رهبر یا حامی مالی یا عضو گروه‌های تروریستی مسلح افراطی است... که از نقاط مختلف این منطقه و خارج از آن دست به عملیات می‌زنند.

به گفته پلیس حکم دستگیری بین‌المللی آقای روسساباگینا به اتهام انجام جرایم خطرناک از جمله عملیات تروریستی، ایجاد حریق عمدی، آدم‌ربایی و قتل در خاک روآندا و علیه شهروندان غیرنظامی و بی‌گناه روآندا صادر شده بود.

آقای روسساباگینا با پایان یافتن نسل‌کشی خاک روآندا را ترک کرده بود و در بلژیک و ایالت تگزاس آمریکا زندگی می‌کرد. مقامات دولتی روآندا نگفته‌اند که او در کجا دستگیر شده است یا در عملیات بین‌المللی دستگیری وی چه کسانی دخیل بوده‌اند.

دولت کاگامه در سال ۲۰۱۰ آقای روسساباگینا را دشمن ملت روآندا اعلام کرده بود و یک سال بعد هم گفتند که شورش در روآندا را تامین اعتبار می‌کند اما اتهامی علیه وی در دادگاه مطرح نکردند.

او را اخیراً متهم کرده بودند در رشته حملات سال ۲۰۱۸ شورشیان در جنوب روآندا نیز نقش داشته است.

آقای روسساباگینا قبلاً اتهامات دولت مبنی بر حمایت مالی وی از شورشیان روآندا را تکذیب کرده بود.

آقای روسساباگینا در سال ۲۰۱۰ در مصاحبه با ایندیپندنت گفته بود: دنبال من هستند. با آن که در بروکسل هستم همچنان در خطر هستم و قدم به قدم مرا تعقیب می‌کنند.

بیشتر از جهان