ابراز نگرانی بابک نمازی از نادیده گرفته شدن پدر و برادرش در مذاکره با ایران

«انتظاری که از جو بایدن دارم، این است که  خود را برای تصمیم‌گیری‌های سخت آماده کند و شجاعانه تصمیم بگیرد»

بابک نمازی این هفته برای ملاقات با نمایندگان کنگره و مقام‌های وزارت خارجه آمریکا درمورد وضعیت پدر و برادرش به واشینگتن سفر کرده است- تصویر از حساب فیسبوک بابک نمازی @babak.namazi.9

بابک نمازی، برادر سیامک و پسر باقر نمازی، دو ایرانی-آمریکایی زندانی و ممنوع‌الخروج در ایران، ابراز نگرانی کرد که مبادا در میانه تلاش‌های دیپلماتیک دولت آمریکا در راستای احیای توافق هسته‌ای با ایران، بار دیگر اقدام برای بازگرداندن آن‌ها بی‌نتیجه بماند و به فراموشی سپرده شود. 

سیامک نمازی مهرماه سال ۱۳۹۴ در جریان سفری به ایران بازداشت شد؛ پدرش، باقر نمازی نیز که یک سال بعد، با دریافت وعده دیدار فرزندش و کمک به او به ایران رفته بود، بلافاصله دستگیر شد. مدتی بعد، دادگاهی در ایران سیامک و باقر نمازی را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. خانواده نمازی همواره این اتهام را رد کرده‌اند. باقر نمازی بعدتر به‌دلایل پزشکی به‌طور موقت آزاد و در سال ۹۸ حکمی مبنی‌بر پایان محکومیتش صادر شده است، اما همچنان ممنوع‌الخروج است و امکان پیوستن به خانواده‌اش در آمریکا را ندارد.  

از آن زمان تاکنون در چند مرحله تعدادی از آمریکایی‌های زندانی در ایران، در برنامه‌های تبادل زندانی میان دو کشور آزاد شده‌اند. نخستین‌بار، در سال ۱۳۹۵ و هم‌زمان با اجرایی‌شدن برجام در دوران اوباما، چهار زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی و پس از آن در دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ، در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز دو زندانی آمریکایی از زندان‌های ایران آزاد شده و به ایالات متحده بازگشته‌اند. 

بابک نمازی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به موارد قبلی آزاد شدن زندانیان آمریکایی از ایران در ۶ سال گذشته، گفت: «ما نمی‌خواهیم ماجرای سال ۲۰۱۶ (۹۵ شمسی) تکرار شود. در آن زمان به من گفته شد دلیل این‌که دولت برای تبادل سیامک اقدامی نکرد، آن بود که اطمینان داشتند او ظرف چند هفته آزاد خواهد شد... اما فاجعه این بود که نه‌تنها سیامک آزاد نشد، پدرم را هم گرفتند.»

درحال حاضر مذاکراتی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای توافق برجام در جریان است و چندین دور از این مذاکرات در شهر وین اتریش برگزار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بابک نمازی پیش‌تر هم از دولت بایدن خواسته بود که بدون آزادی اعضای خانواده او، به توافق با ایران بازنگردد. او گفته بود: «درحالی‌که دولت بایدن سیاست خود در مورد ایران را تنظیم می‌کند، خانواده من انتظار دارند كه رئیس‌جمهور بایدن و دولتش با ایران معامله‌ای انجام ندهند كه شامل آزادی پدر من و سیامك نباشد… آزادی آنها نباید گام بعد از توافق باشد، بلکه باید به‌عنوان پیش‌شرط در نظر گرفته شود. این رویكرد دولت اوباما و ترامپ بود و با شکست روبه‌رو شد.»

نمازی در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت: «انتظاری که از جو بایدن دارم، همان‌طور که از رئیس جمهوری‌های پیشین هم داشتم، این است که  خود را برای تصمیم‌گیری‌های سخت آماده کند و شجاعانه تصمیم بگیرد.» 

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته بود: «آمریکایی‌هایی که بی‌جهت بازداشت یا به گروگان گرفته شده‌اند، هیچ اولویتی بالاتر از بازگرداندن آن‌ها به ایالات متحده وجود ندارد.»

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز فروردین‌ماه، در توییتی به مناسبت دوهزارمین روز حبس سیامک نمازی، نوشته بود: «ما تا زمانی که سیامک نمازی و پدر او، باقر، بار دیگر به عزیزان خود نپیوندند، آرام نخواهیم نشست.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته اعلام کرد که مذاکره در زمینه تبادل زندانیان با آمریکا جدا از گفت‌وگوهای مربوط به احیای برجام پیگیری می‌شود، اما سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه نوشته است که با توجه به حضور مقام‌های آمریکایی در وین، نشانه‌هایی وجود دارد، مبنی‌بر این‌که این دو موضوع به موازات یکدیگر پیش می‌روند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بابک نمازی این هفته برای ملاقات با نمایندگان کنگره و مقام‌های وزارت خارجه آمریکا و گفت‌وگو درمورد وضعیت پدر و برادرش به واشینگتن سفر کرده است، اما تقاضایش برای دیدار با مقام‌های شورای امنیت ملی ایالات متحده که به گفته او تصمیم‌گیرندگان اصلی در این زمینه محسوب می‌شوند، پذیرفته نشده است