کیم کارداشیان به دلیل طرح گوشواره‌اش به سوءاستفاده فرهنگی متهم شد

این تصاویر جنجال‌‌برانگیز شده‌اند و برخی از کاربران توییتر کیم را به اهانت به نمادهای فرهنگی و مذهبی متهم کرده‌اند

کیم کارداشیان به دلیل استفاده از نمادهای مذهبی در گوشواره اش، مورد انتقاد قرار گرفته است - Jean-Baptiste Lacroix / AFP

کیم کارداشیان وست، پس به اشتراک گذاشتن تصاویرش در شبکه‌های اجتماعی با گوشواره‌هایی که بر آن نماد «اُم» (Om) نقش بسته بود، به باد انتقاد گرفته شد.

«اُم»، صوت و مظهری روحانی در مذاهبی از جمله آیین‌های هندوئیسم و بودایی است.

روز یکشنبه، ۲۳ مه، کیم عکسی از خود را که سیتا آبِلان، عکاس و آرایشگرش گرفته بود، در توییتر به اشتراک گذاشت و زیر آن نوشت: «من در این عکسی که سیتا  گرفته، به طور کامل از لوازم آرایش کِی‌کِی دبلیو استفاده کرده‌ام.»

سه قاب از این عکس‌ها، کیم را در حالت دراز کشیده روی یک تخت با گوشواره‌های بزرگی نشان می‌دهد که طرح آن‌ها، نماد «اُم» با نگین‌های برلیان است.

این تصاویر جنجال‌‌برانگیز شده‌اند و برخی از کاربران توییتر کیم را به اهانت به نمادهای فرهنگی و مذهبی متهم کرده‌اند. 

یک کاربر در توییتی که بیش از ۵۰۰  بار پسندیده شده، نوشته است: «اکنون فرصت خوبی است که بگوییم اُم یک نماد مقدس هندو است نه زینت‌آلات.» 

کاربر دیگری نوشت: «او (کیم) حقیقتا دین و فرهنگ را مثل یک بازیچه مورد استفاده قرار می‌دهد. قدری تحقیق کن! نماد اُم مقدس است، (ابزار) زیبایی نیست.»

این نخستین باری نیست که کیم به دلیل استفاده از نمادهای فرهنگی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. او در سال ۲۰۱۹ هم به دنبال انتقاد از گزینش واژه «کیمونو» به عنوان نشان تجاری  لباس‌های زیر، نام آن را به «اسکیمز» تغییر داد. کیمونو، لباس سنتی ژاپن و نماد میراث فرهنگی این کشور است.

خانم کارداشیان در آن هنگام گفته بود: «هواداران و دنبال‌کننده‌ها (در شبکه‌های اجتماعی) منبع عمیق الهام من هستند؛ همواره به بازخوردها ونظراتشان گوش می‌کنم و من سپاسگزارم که ایده‌هایشان برای یک نام جدید را با من به اشتراک می‌گذارند. پس از بررسی و تحقیق بسیار، مشتاقانه عرضه (لباس‌های زیر) مشکل‌گشای اسکیمز را اعلام می‌کنم.» 

بعد از این ماجرا، کیم در مارس ۲۰۲۰  بار دیگر به دلیل آرایش موهایش با مدل موی چند رج بافته شده موسوم به «فولانی» و سوءاستفاده از فرهنگ سیاهپوستان، با اتهام دیگری روبه‌رو شد.

کیم در سال ۲۰۱۸ در پاسخ به انتقادهایی که او را به سوءاستفاده از فرهنگ سیاهپوستان متهم می کرد، به نشریه «باسِل» گفته بود که او اهمیت مدل موی بافته شده فولانی را درک می‌کند اما این مدل مو را به خاطر دخترش «نورت» انتخاب کرده است. او در آن هنگام گفت: «در واقع آن موقع (فکر نکردم) مورد انتقاد قرار می‌گیرم. این مدل مو را انتخاب کردم چون دخترم می‌خواست مویش را به آن شکل ببافد و از من پرسید می‌خواهم با او همراه شوم یا نه. ما موی او را بافتیم و بعد موی مرا بافتیم.»

ایندیپندنت نظر کیم کارداشیان را در مورد گوشواره «ام» جویا شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی