والیبال ایران در لیگ ملت‌ها؛ تمرین برای المپیک

انتخاب دیرهنگام آلکنو و نگاه تدارکاتی فدراسیون به مهم‌ترین رقابت جهانی والیبال

والیبال ایران به دنبال شکستن طلسم و رفتن روی یکی از سکوهای مسابقات ملت‌های جهان است‌ـ عکس از فدراسیون والیبال

لیگ ملت‌های والیبال هیجان‌انگیزترین رقابت جهانی والیبال است اما المپیک توکیو برای والیبال ایران بهانه‌ای شده است تا این رقابت‌ها را تدارکاتی برای المپیک خطاب کنند.

انگار در ورزش ایران دیگر نباید انتظار داشت حتی برای تیم ملی والیبال، که امروزه یک قدرت جهانی محسوب می‌شود، کارها به روالی طبیعی در جریان باشد. در حالی که ولادیمیر آلکنو، سرمربی جدید و اهل روسیه والیبال ایران، خیلی دیرهنگام انتخاب شد و شیوع کرونا فرصتی ناچیز برای شناسایی والیبال ایران به او داد، حالا تیم ملی بدون حتی یک بازی تدارکاتی به مسابقات والیبال ملت‌های جهان در شهر ریمینی ایتالیا پا می‌گذارد و روز جمعه، اولین دیدار خود مقابل ژاپن را انجام می‌دهد، مسابقه‌ای که میزان حساسیت آن از پیش آشکار است.

ژاپن، پرافتخارترین تیم والیبال قاره آسیا، آخرین بار در سال ۲۰۱۹ مقابل ایران ایستاد و میدان را با پیروزی ترک کرد و حالا این بازی برای ستاره‌های پرآوازه ایران دیداری انتقامی محسوب می‌شود. ژاپن در این دیدار، به احتمال زیاد نیشیدا، ستاره تیم خود را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت و دوستداران والیبال در ایران برای اولین بار به ارزیابی عملکرد تیم ملی تحت هدایت آلکنو خواهند نشست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناهماهنگی‌ در کار سازماندهی تیم‌ملی والیبال ایران در هفته‌های گذشته آشکار بود. سرمربی تیم ملی اذعان کرد که به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارد و مترجم روسی می‌خواهد تا با بازیکنان خود ارتباط بگیرد و از آنجا که نفرات معدودی طبق مقررات کمیته برگزاری بازی‌ها اجازه همراهی تیم‌ها را داشتند، سرانجام پیمان اکبری، یکی از دستیاران سرمربی، از لیست مسافران خارج شد. تیم‌ ملی والیبال در کار‌وانی ۲۵ نفره متشکل از ۱۷ بازیکن و کادر فنی و سرپرستی، به ایتالیا رفت و مطابق پروتکل بهداشتی مسابقات، هر تیم در حباب قرنطینه مخصوص خود به سر خواهد برد.

در این دوره از مسابقات به دلیل همه‌گیری کرونا مقررات جدیدی وضع شده و نکاتی مثل دست دادن بازیکنان و یا حتی تعویض زمین بازی در پایان هر ست ممنوع شده است؛ در این دوره از بازی‌ها به دلیل رعایت فاصله، حتی داور خط  نیز حضور ندارد و به جای آن از فیلمبرداری ویدیویی در تشخیص صحنه‌ها استفاده خواهد شد.

پس از اسکان تیم‌ها در هتل‌های شهر ریمینی، اعتراض‌هایی به کیفیت محل و حتی کوچکی اتاق‌ها و تختخواب‌ها که با قد بازیکنان والیبال متناسب نیست، به کمیته برگزاری بازی‌ها ارائه شد. شهر ریمینی در دو گروه بانوان و آقایان میزبان بیش از هزار نفر برای حضور در مسابقات والیبال ملت‌ها است. این مسابقات به مدت ۲۷ روز در جریان خواهد بود.

دیدار ایران مقابل ژاپن رونمایی از ترکیب تیم با سلیقه ولادیمیر آلکنو و تفکرات این مربی روس است. آلکنو که انگیزه‌ خود برای قبول سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران را حضور در چهارمین المپیک در کارنامه خود عنوان کرده است، این را می‌داند که والیبال ایران به دنبال شکستن طلسم و رفتن روی یکی از سکوهای مسابقات ملت‌های جهان است. با این همه، آلکنو این بازی‌ها را تدارکاتی برای حضور قوی‌تر در المپیک می‌داند. به عبارت دیگر، پروژه جوان‌گرایی در والیبال به بعد از این مسابقات موکول خواهد شد. به نظر می‌رسد بازیکنانی نظیر سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور و میلاد عبادی‌پور همچنان اسکلت اصلی تیم را تشکیل می‌دهند.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، نیز در سخنانش می‌کوشد نتیجه نگرفتن احتمالی در لیگ ملت‌های والیبال را پیشاپیش توجیه کند: «ما گفتیم در لیگ ملت‌‌ها نتیجه نمی‌خواهیم. برخی کشورها که المپیکی نیستند، مثل صربستان، دنبال نتیجه گرفتن در لیگ ملت‌ها هستند اما ما دنبال این هستیم که از فرصت حدود ۱۸ بازی رسمی برای آماده شدن برای حضور در المپیک استفاده کنیم‌.»

فشرد‌گی بازی‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که هر ۱۶ تیم حاضر در مسابقات با آن درگیرند. تیم‌ها در سه روز پیاپی سه دیدار انجام خواهند داد و بعد از آن سه روز استراحت می‌کنند و فرصت بازیابی انرژی خواهند داشت. هشت بازی ایران در این مسابقات، صبح‌ها برگزار می‌شود که البته امکان اعتراض به آن نیست. تعداد زیادی از بازی‌های ایران در المپیک توکیو نیز در ساعات صبح برگزار خواهد شد.

آلکنو پیش از سفر به ایتالیا، بر افزایش توان روحی و فکری بازیکنان خود تاکید داشت و اگرچه گفت که فقط مربیان شارلاتان قول قهرمانی می‌دهند اما از توان فنی تیم والیبال ایران آگاه است و حتی در همین مسابقات هم حین آماده‌سازی تیم، به کسب جایگاه ویژه نظر خواهد داشت.

بیشتر از ورزش