شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب کرد: تحقیق درباره «جنایت‌های» احتمالی اسرائیل در غزه

این قطعنامه از سوی سازمان کنفرانس اسلامی و هیئت فلسطینی ارائه و با ۲۴ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف تصویب شد

اسرائیل گفته بود حماس از مردم به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند - SAID KHATIB / AFP

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای خواستار تحقیق‌های بین‌المللی درباره جنایت‌های احتمالی اسرائیل در جریان جنگ اخیر آن کشور با گروه حماس در نوار غزه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این قطعنامه از سوی سازمان کنفرانس اسلامی و هیئت فلسطینی ارائه شد و با ۲۴ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف تصویب شد. ۱۴ عضو نیز به آن رای ممتنع دادند.

هیئت نمایندگی ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای از تصمیم این عالی‌ترین نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر درباره رای تحقیق در مورد خشونت‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

اسرائیل که پیشتر این شورا را به جانبداری و طرفداری از فلسطینی‌ها و عدم رعایت اصل بی‌طرفی متهم کرده بود، به احتمال زیاد درخواست تحقیق‌ها را رد می‌کند و آن را نادیده خواهد گرفت.

آمریکا که سه سال پیش در حمایت از این موضع اسرائیل از شورای حقوق بشر خارج شده بود، با وجود آنکه به عنوان عضو ناظر می‌توانست در نشست امروز حضور داشته باشد، در آن شرکت نکرد.

قطعنامه ساعاتی پس از آن به رای گذاشته شد که میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت ارتش اسرائیل در جنگ یازده روزه اخیر با حماس ممکن است مرتکب «جنایت جنگی» شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی همچنین از دولت اسرائیل خواست که اجازه دهد درباره اقدام‌های نظامی آن کشور در غزه به طور مستقل تحقیق شود.

اظهارات این مقام بلندپایه در آغاز نشست ویژه یک روزه شورای حقوق بشر این سازمان برای بررسی «وضعیت ناگوار حقوق بشر» در غزه، کرانه باختری و شرق اورشلیم بیان شد.

وی با اشاره به حملات اسرائیل به نقاط مختلف غزه گفت: «تعداد بالای کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و همچنین تخریب گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی، نتیجه حملات هوایی در چنین مناطق پرجمعیتی بوده است.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه اضافه کرد: «اینگونه حملات ممکن است مصداق جنایات جنگی باشد.»

میشل باشله در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین حملات راکتی بدون‌ تبعیض نیروهای حماس را به اسرائیل، در جریان جنگ اخیر که بامداد جمعه متوقف شد، نقض آشکار قوانین جنگ توصیف کرد.

وی از روش حماس نیز برای استقرار تجهیزات و تاسیسات نظامی خود در مناطق پرجمعیت غیرنظامی و پرتاب راکت از داخل آن مناطق به سمت اسرائیل به شدت انتقاد کرد.

اسرائیل گفته بود حماس از مردم به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند و مجبور است برای دفاع از خود به مواضع حماس در آن مناطق حمله کند، اما برای کاهش تلفات غیرنظامیان تلاش خود را کرده است.

معاون هیئت نمایندگی دائم اسرائیل در سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه گفت: «روشن است که مسئولیت کامل افزایش تنش اخیر با حماس است. هر کشور دیگری با تهدیدهای مشابه علیه شهروندانش روبرو شود، همان واکنشی را نشان می‌دهد که اسرائیل نشان داد.»

نوا فرمان در بیانیه‌ای خطاب به شورای امنیت گفت: «واضح است که این درگیری بین اسرائیل و مردم غزه یا بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نیست. این درگیری بین اسرائیل و حماس است. مردم غزه خود قربانی حماس هستند و دشمن ما نیستند.»

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز در پیامی در توییتر، تصمیم امروز شورای حقوق بشر را «شرم‌آور» خواند و گفت، تصویب این قطعنامه یک نمونه دیگر از «وسواس فاحش ضداسرائیلی» این نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد است.

همزمان روز پنجشنبه، سازمان ملل اعلام کرد برای ارائه کمک‌های فوری به فلسطینی‌ها در غزه، کرانه باختری و همچنین شرق اورشلیم در سه ماه آینده، ۹۵ میلیون دلار نیاز است. این سازمان پیشتر ۲۲.۵ میلیون دلار از منابع دیگر خود را برای این منظور تخصیص داده است.

در آخرین دور درگیری حماس و اسرائیل دست‌کم ۲۴۸ تن در غزه، شامل ۶۶ کودک و ۳۹ زن، جان خود را از دست دادند. در اسرائیل  نیز ۱۲ تن، از جمله دو کودک، بر اثر حملات راکتی حماس کشته شدند.