هشدار مقام نظام پزشکی ایران در مورد «پیک پنجم» کرونا در ایام انتخابات

با شیوع گونه‌های جهش‌یافته و خستگی و فرسودگی کادر درمان، پیک پنجم شدیدتر از پیک‌های قبلی خواهد بود

«آنچه تاکنون برای واکسیناسیون در ایران انجام شده، پاسخگوی نیاز مردم و پیشگیری‌کننده از وقوع پیک پنجم نیست»-ATTA KENARE / AFP

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید با توجه به شرایط فعلی همه‌گیروی کووید-۱۹ در کشور و برگزاری تجمعات انتخاباتی در روزها و هفته‌های آینده، احتمال اوج گرفتن بیماری و ایجاد «پیک پنجم کرونا» بسیار زیاد است.

عباس آقازاده در یادداشتی در روزنامه همشهری که روز چهارشنبه منتشر شد، نوشته است: برخی به واکسیناسیون دل بسته‌اند، در حالی که هم‌اکنون واکسیناسیون در کشور ما برای جمعیت بسیار کمی در حال انجام است و تنها شامل گروه‌های کوچکی مثل کادر درمان و بخشی از سالمندان شده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که جمعیت ایمن شده» است.

او با بیان این که زمانی می‌توان گفت ایمنی ایجاد شده که واکسیناسیون به‌صورت میلیونی و برای ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم، و از همه مهم‌تر، در مدت زمان کوتاهی انجام شده باشد، تاکید کرد که آنچه تاکنون برای واکسیناسیون در ایران انجام شده است، پاسخگوی نیاز مردم و پیشگیری‌کننده از وقوع پیک پنجم نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، با شیوع گونه‌های جهش‌یافته ویروس و همزمان، با خستگی و فرسودگی کادر درمان، پیک پنجم شدیدتر از پیک‌های قبلی خواهد بود.

آقازاده در ادامه این یادداشت توصیه کرده است که برای پیشگیری از ایجاد شرایط بحرانی، باید تبلیغات انتخاباتی به رسانه‌ها منتقل و در فضای مجازی انجام شود، و هشدار داده است که نباید فریب شرایط فعلی را که منجر به کاهش موارد ابتلا و فوت شده است، خورد.

وی همچنین از اعلام برخی دیدگاه‌های نامناسب در حوزه مقابله با همه‌گیری کرونا انتقاد کرد و گفت: «پیش از این دیدیم که اعمال این تصمیم‌ها چطور شیوع کرونا را تشدید کرد و با نبستن جاده‌ها در تعطیلات نوروز، پیک چهارم را سبب شدند؛ تصمیم‌هایی که ابتلای خانوادگی را بسیار بالا برد.»

بنا به اعلام وزارت بهداشت ایران در روز چهارشنبه، با درگذشت ۱۶۳ نفر دیگر از مبتلایان به کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته، تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۷۹ هزار و ۲۱۹نفر رسید.

به گزارش مرکز روابط عمومی این وزرتخانه، در ایران ۸۳ میلیونی، تاکنون دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۶۳۹ نفر دوز اول واکسن کرونا، و ۴۸۵ هزار و ۶۷۰ نفر نیز دوز دوم آن را تزریق کرده‌اند.