«طالبان پی بهانه‌ می‌گردند تا از میز مذاکره فرار کنند»

هیئت مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان، طالبان را به بهانه‌جویی و فرار از میز مذاکرات صلح بین‌افغانی متهم کرد

رهبران طالبان خواستار آزادی جنگجویان زندانی خود پیش از ادامه مذاکرات صلح هستند - ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / POOL / AFP

شماری از اعضای هیئت مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان با طالبان، در دیدار اخیر خود با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور، طالبان را به بهانه‌جویی و فرار از میز مذاکرات صلح متهم کردند.

خبرنامه‌ روز سه‌شنبه، چهارم خرداد ماه شورای مصالحه ملی افغانستان، از دیدار عبدالله عبدالله با شماری از اعضای هیئت مذاکره‌کننده با طالبان خبر داده است. در اطلاعیه این نهاد آمده است که هیئت مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان، طالبان را به یکجانبه‌گرایی، بهانه‌جویی و مانع‌تراشی در راه به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح متهم کرده و گفته‌اند که طالبان، «هیچ تمایلی برای دستیابی به توافق صلح از خود نشان نمی‌دهند. آنان حاضر نیستند درباره موارد مورد اختلاف گفت‌وگو کنند و از میز مذاکره فرار می‌کنند.»

چند شب پیش، حفیظ منصور، یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده افغان نیز در گفت‌وگویی اختصاصی با یک رسانه‌ داخلی این کشور، طالبان را به نداشتن قصد برای پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان متهم کرد و گفت: «طالبان مانند گذشته هستند و هیچ تغییری نکرده‌اند. آن‌ها هنوز هم به کشتار و انتقام‌گیری فکر می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای منصور افزود: «طالبان تمام ساکنان کابل را کافر و نوکر امریکا می‌دانند و تاکید دارند که نباید عفوی عمومی در کار باشد و باید تکلیف را با شماری از مردم، یکسره کرد.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نیز در دیدار با هیئت افغانی از تلاش‌های آنان برای پیشبرد مذاکرات صلح قدردانی کرد و گفت: «هیئت مذاکره‌کننده افغانی از کثرت و تنوع مردم افغانستان به خوبی نمایندگی کردند و اراده مردم برای پایان جنگ و رسیدن به یک صلح پایدار را به اثبات رساندند.»

آقای عبدالله، خروج نظامیان خارجی از افغانستان را به معنی پایان بهانه‌جویی طالبان برای ادامه جنگ در این کشور خواند و  افزود: «برای صلح، اجماعی داخلی شکل گرفته است و همزمان، بسیج مردمی در حمایت از دستاوردهای دو دهه اخیر وجود دارد. با خروج قوای خارجی از کشور، هیچ بهانه‌ای برای ادامه جنگ به تحریک طالبان باقی نمانده است.»

رئیس شورای مصالحه ملی این کشور همچنین از کشور قطر به دلیل میزبانی نشست صلح افغانستان قدردانی کرد و گفت: «جامعه جهانی و کشورهای منطقه، طرفدار تحقق صلح پایدار در افغانستان هستند.»

در حال حاضر، تنها هیئت مذاکره‌کننده نیست که طالبان را به بهانه‌جویی، ادامه دادن جنگ و فرار از میز مذاکرات صلح متهم می‌کند؛ بلکه حکومت افغانستان نیز بارها تاکید کرده است که طالبان برای پایان دادن به جنگ و آمدن صلح، هیچ نیتی ندارد و فقط به منافعشان برای رسیدن به قدرت و ویرانی افغانستان و فکر می‌کنند و می‌جنگند.

پس از اعلام تصمیم خروج سربازان خارجی از افغانستان، دولت و مردم این کشور از طالبان خواستند جنگی را که به آن رنگ و لعاب دینی و اسلامی زده بودند، خاتمه دهند و برای صلح و ثبات افغانستان تلاش کنند. صدایی که هیچ‌گاه شنیده نشد و جنگ و کشتار هم نسبت به گذشته افزایش یافته است.

از سوی دیگر این گروه (طالبان)، در حالی که از تصمیم امریکا برای خروج نظامیانش از افغانستان استقبال و برای مذاکرات صلح با هیئت افغانی اعلام آمادگی‌ می‌کند، اما تاکید دارند تا زمانی که هفت هزار تن دیگر از جنگجویانش از زندان‌های افغانستان آزاد نشوند و نام‌ شماری از فرماندهانشان از لیست سیاه سازمان ملل متحد خط نخورد، مذاکرات صلح نتیجه نخواهد داد و به جنگ با دولت افغانستان ادامه می‌دهند.

در سال گذشته برای چندین ماه پی‌درپی، هیئت مذاکره‌کننده افغانی با طالبان در دوحه قطر برای پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان صحبت کردند اما این نشست‌ها، سرانجام بی‌نتیجه پایان یافت. حالا نیز تلاش‌های زیاد وجود دارد تا این مذاکرات از سر گرفته شود اما طالبان بر خواسته‌هایشان تاکید دارند و به همین دلیل حملات تهاجمی‌ خود در شماری از استان‌های افغانستان را بیشتر کرده‌اند که سقوط شماری از روستاها را نیز در پی داشته است.

این پافشاری طالبان و افزایش حملات نظامی‌ در حالی ادامه دارد که دولت افغانستان رهایی چند هزار طالب را که در سال گذشته آزاد کرد، یک اشتباه بزرگ خوانده است و حالا نیز تاکید دارد که آماده است با طالبان مذاکره کند اما به آنان اجازه نخواهند داد قدرت را به زور تصاحب کنند و یک نظام دیکتاتوری به وجود بیاورند یا شرایطی را که مخالف خواست مردم افغانستان باشد، بقبولانند.