استرالیا سفارت خود را در افغانستان می‌بندد

استرالیا از بدتر شدن اوضاع امنیتی در پی خروج نظامیان خارجی از افغانستان نگران است و تا سه روز دیگر سفارتش را تعطیل می‌کند

ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا در ۹ ماه سال جاری میلادی (۲۰۲۱) به کابل سفر کرد و تصمیم دولتش را به اشرف غنی، رئيس جمهور افغانستان اعلام کرد - ارگ 

دولت استرالیا اعلام کرده است که به دلیل بدتر شدن شرایط امنیتی سفارتش را در کابل، پایتخت افغانستان، تعطیل می‌کند.

این تصمیم در آستانه خروج کامل نیروهای امنیتی استرالیایی و بین‌المللی از افغانستان اتخاذ شده است.

انتظار می‌رود سفارت استرالیا در‌ سه روز آینده در کابل بسته شود اما مقام‌ها گفته‌اند این تصمیم موقتی است و با بهبود اوضاع امنیتی بازگشایی خواهد شد.

سفارت استرالیا در سال ۲۰۰۶ در افغانستان گشایش یافت. اسکات مورسون و ماریس پین،‌ نخست‌وزیر و وزیر خارجه استرالیا، گفته‌اند که امیدوارم این تصمیم موقتی باشد و سفارت استرالیا در آینده بار دیگر در افغانستان گشایش یابد.

این دو مقام استرالیایی در بیانیه مشترکی گفته‌اند: «استرالیا در پرتو روند فوری خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، به روش صدور مجوز به هیئت دیپلماتیک اعزامی به افغانستان‌ روی خواهد آورد زیرا روابط دیپلماتیک ما بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۶ به این شکل تعریف شده بود.»

این دو مقام استرالیایی گفته‌اند که بعد از این دولت آنها از سوی نمایندگان اعزامی به کابل از یک مقر دیپلماتیک دیگر در منطقه کارش با افغانستان را ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها می‌گویند: «خروج نیروهای بین‌المللی و استرالیایی از افغانستان در ماه‌های آینده به شرایط مبهم امنیتی خواهد انجامید که براساس توصیه‌ دولت ما، دولت افغانستان توانایی تامین امنیت برای ادامه حضور دیپلماتیک جاری را نخواهد داشت.»

حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ به صفر خواهد رسید. هم اکنون روند خروج سربازان ناتو و آمریکایی از افغانستان ادامه دارد.

وزارت خارجه افغانستان با ابراز آگاهی از تصمیم استرالیا گفته است که از کمک‌های همه‌جانبه این کشور در دو دهه گذشته سپاسگزاری می‌کند و به تصمیم استرالیا احترام می‌گذارد.

در بیانیه خبری وزارت خارجه افغانستان آماده است: «بر مبنای قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و در چارچوب توافقات با دولت‌های دوست، دولت افغانستان خود را متعهد و مکلف به تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت کارکنان دیپلماتیک کشورهای خارجی می‌داند.»

اما با این اطمینان هم بسیاری از دیپلمات‌ها از بدتر شدن اوضاع امنیتی و حملات تروریستی مانند بمب‌گذاری و انتحاری نگران هستند.

استرالیا در سال‌های حضور نظامی‌اش در افغانستان و در جنگ با شورشیان ۴۱ کشته و ۲۴۹ مجروح داشت. این کشورها صدها میلیون دلار برای بازسازی افغانستان کمک کرده‌اند.

بیشتر از جهان