ادامه تحصن معترضان در فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ

سازمان‌های عفو بین‌المللی از تشدید خشونت‌ها بر علیه تظاهرکنندگان نگران‌اند

راه‌پیمایی دموکراسی‌خواهان در نزدیکی فرودگاه بین المللی هنگ‌کنگ، 12 اوت 2019 
VIVEK PRAKASH / AFP

هم‌زمان با ادامه تحصن معترضان در فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ، تمامی پروازهای خروجی و ورودی به این فرودگاه معطل شده است. مقام‌های دولتی تظاهرکنندگان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ را متهم به اخلال نظم عمومی کرده و از آن‌ها خواسته‌اند تا فرودگاه را ترک کنند و مانع عملیات پرواز نشوند.

در همین حال دولت چین مدعی شده که در رویارویی پایان هفته میان تظاهرکنندگان و ماموران پلیس «نشانه‌های از رفتار تروریستی» معترضان را شناسایی کرده است.

 معترضان نگران‌اند که دولت چین در پی این ادعا برای سرکوب گسترده تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی آماده می‌شود. گزارش‌های وجود دارد که نیروهای نظامی چین در شنجن، ایالت همجوار هنگ کنگ، سرگرم تمرینات نظامی ضد شورش‌اند.

تظاهرات دموکراسی‌خواهان هنگ‌کنگی ده هفته پیش و در مخالفت با طرح استراد مجرمان به خاک اصلی چین شروع شد. در جریان بیشتر از دو ماه گذشته فعالان سیاسی و مدنی هنگ کنگ توانسته‌اند هزاران نفر را در اعتراض به سیاست‌های چین در قبال این منطقه نیمه خودمختار بسیج و به خیابان بکشند.

برخورد خشن نیروهای پلیس به ویژه استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی برای متفرق کردن معترضان، اعتراض فعالان و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر را در پی داشته است.

ناتن لا، رئیس جنبش پیشرو جوانان هنگ کنگی، سازمانی که برای خودمختاری هنگ کنگ دادخواهی می‌کند، در توییتی نوشته است که امروز ۱۲ اوت، خشن‌ترین روز برای دموکراسی‌خواهان هنگی کنگی بوده است. به گفته آقای لا، پلیس با شلیک از فاصله نزدیک بر یک زن معترض او را کور کرد. این فعال حقوق بشر همچنان تاکید می‌کند که شمار دیگری از معترضان و خبرنگاران هنگ کنگی نیز در نتیجه استفاده غیر ضروری خشونت توسط پلیس آسیب دیده‌اند.

سوفی ریچاردسن، مدیر چین در دیدبان حقوق بشر در رشته توییتی نسب به اوضاع در هنگ‌کنگ ابراز نگرانی کرده و آن را « عمیقا آزار دهنده» توصیف کرده است.

خانم ریچادسن از پلیس هنگ‌کنگ خواسته‌ است که تعهدات قانونی خودش مبنی بر رعایت حقوق تظاهرکنندگان را نقض نکند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در اعلامیه خواستار خویشتن‌داری پلیس در مقابله با معترضان هنگ کنگی شده است. در اعلامیه این سازمان آمده است که پلیس هنگ کنگ معیارهای بین‌المللی برای استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی رعایت نکرده است. این اعلامیه می‌افزاید: «‌برخورد سخت‌گیرانه پلیس {با تظاهرات کنند‌گان} فقط باعث افزایش تنش، تحریک دشمنی و منجر به پیچیدگی بیشتر وضعیت می‌شود».

معترضان دموکراسی‌خواه خواهان استقلال قضایی هنگ‌کنگ‌اند و دولت چین را متهم می‌کنند که با تعدیل قوانین قضایی به ویژه قانون استرداد مجرمان زمینه را برای سرکوب مخالفان خودش در هنگ‌کنگ هموار می‌سازد.

پس از پایان حاکمیت بریتانیا بر هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷، هنگ‌کنگ بر اساس سیاست «یک کشور، دو سیستم» به عنوان یک ساختار سیاسی نیمه خودمختار از آزادی‌های مدنی بیشتری نسبت به سایر سرزمین‌های چین برخوردار بوده است.

معترضان هنگ‌کنگی دولت چین را متهم می‌کنند که با تعدیل قوانین در پی محدود کردن آزادی‌های مدنی و سیاسی مردمان هنگ‌کنک است.

بیشتر از