ترکیه قصد دارد واکسیناسیون عمومی را تا پایان سپتامبر به پایان برساند

فخرالدین کوجا: «مشکل واکسن در ترکیه حل شده است»

Adem ALTAN / AFP

ترکیه قصد دارد تا پایان ماه سپتامبر روند واکسیناسیون در این کشور را به پایان برساند. فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه با اعلام اینکه در ماه‌های آینده ۱۲۰ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک» و «سینوواک» وارد ترکیه می‌شوند گفت: «مشکل واکسن در ترکیه حل شده و از ماه جون تا سپتامبر تمام افراد بالای ۲۰ سال در این کشور واکسن می‌زنند.»

به گزارش روزنامه حریت چاپ ترکیه به نقل از وزیر بهداشت ترکیه، این کشور با قرارداد خرید ۹۰ میلیون واکسن «فایزر-بایون‌تک» دیگر مشکلی در تامین واکسن مورد نیاز خود ندارد. ضمن اینکه ۳۰ میلیون دوز این واکسن، نیازی به دریافت دوز دوم ندارد، چون ایمنی ۷۸ درصدی در بدن ایجاد می‌کند.

«پروفسور اوغور شاهین»، مدیرعامل و بنیانگذار ترکیه‌ای شرکت بایون‌تک هفته گذشته در جلسه مطبوعاتی مشترک با وزیر بهداشت ترکیه، از تولید واکسن کرونا و تحقیق و توسعه در این کشور خبر داد و فخرالدین کوجا نیز اعلام کرد: «موارد ابتلا به کرونا در کشور به کمتر از ۱۰ هزار مورد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌کنیم این روند نزولی ادامه یابد.»

ترکیه هم‌اکنون در مرحله واکسیناسیون گروه‌های حساس و افراد ۵۵ سال به بالا است اما وزیر بهداشت این کشور گفته به زودی واکسیناسیون افراد ۴۰ تا ۵۰ سال نیز آغاز می‌شود.

دولت ترکیه که در هفته‌های اخیر به دلیل قرنطینه ۱۷ روزه در معرض انتقادات بسیار اصناف قرار گرفته بود قصد دارد با بسته‌های حمایتی سه و پنج هزار لیری از آن‌ها دلجویی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق دستور رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور قهوه‌خانه‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها، کافی‌نت‌ها و مغازه‌هایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند هبه پنج هزار لیری دریافت می‌کنند و بسته حمایتی سه هزار لیری نیز به مغازه‌های تعمیرکاری، خزازی، موزیسین‌ها، کارواش‌ها، مغازه‌های اسباب‌بازی و لوازم آرایشی، مس‌فروشان، کفش‌فروشی‌ها و غیره اختصاص می‌یابد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه شمار بهبود‌یافتگان کرونا در این کشور از پنج میلیون فراتر رفته و آمار قربانیان نیز بالغ بر ۴۶ هزار نفر است. همچنین از ۱۴ ژانویه که واکسیناسیون در ترکیه آغاز شد، تاکنون بیش از ۲۷ میلیون دوز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است.