تعلیق اشتغال یک سوم آموزگاران میانماری به دلیل مخالفت با کودتا

با آغاز کودتای میانمار، ادارات دولتی و مشاغل خصوصی، آموزش، تجارت، و مراکز بهداشتی میانمار در همه مکان‌ها تعطیل شده‌ است

تاکنون ۱۲۵ هزار و ۹۰۰ معلم از کار تعلیق شده‌اند، فقط به این دلیل که در کارزار ضد کودتا شرکت داشتند- REUTERS/Stringer

 رویترز به نقل از یکی از مقامات رسمی فدراسیون آموزگاران میانمار گزارش داد که وضعیت اشتغال بیش از ۱۲۵ هزار آموزگار در آن کشور به دلیل پیوستن به جنبش نافرمانی مدنی با هدف مخالفت با کودتا، از سوی مقام‌های نظامی به حالت تعلیق در آمده‌ است. پیش از این نیز حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ کارمند دانشگاه نیز به دلیل شرکت در این جنبش اعتراضی از کار اخراج شده‌ بودند. بر اساس گزارش رویترز، تعلیق آموزگاران میانمار در آستانه سال تحصیلی جدید، به دلیل حمایت از کارزار مخالفت با کودتا صورت گرفته است. 

مراکز آموزشی میانمار پس از یک سال تعطیلی ناشی از همه‌گیری کرونا، هفته آینده بازگشایی خواهند شد. روزنامه دولتی گلوبال نیولایت در میانمار از معلمان و دانش‌آموزان خواسته به مدرسه بازگردند تا سیستم آموزشی از سر گرفته شود، اما استادان و آموزگاران در میانمار اعلام کرده‌اند که تدریس را آغاز نخواهند کرد، و والدین نیز می‌گویند فرزندانشان را به مدرسه نخواهند فرستاد.

یکی از شهروندان میانمار در این رابطه می‌گوید: «دخترم را به مدرسه نمی‌فرستم، زیرا نمی‌خواهم او دریک دیکتاتوری نظامی آموزش ببیند.» او همچنین می‌گوید نگران امنیت فرزندش است. دانشجویان نیز می‌گویند که قصد تحریم کلاس‌ها را دارند.

به گفته یکی از مقامات فدراسیون آموزگاران میانمار، تاکنون ۱۲۵ هزار و ۹۰۰ معلم از کار تعلیق شده‌اند، فقط به این دلیل که در کارزار ضد کودتا شرکت داشتند. 

او معتقد است که این‌ها صرفا تهدیداتی است برای بازگشت به کار از ترس اخراج، و می‌گوید اگر واقعا این تعداد آموزگار را اخراج کنند، سیستم متوقف، و میانمار خاموش خواهد شد.

رویترز اشاره کرده است که این آموزگار به اتهام تحریک معلمان به نافرمانی و دامن زدن به نارضایتی تحت تعقیب است، و از او خواسته شده است که مخالفت خود با اعتراضات را اعلام کند، وگرنه شغلش را از دست خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت وحدت ملی نیز که از سوی نمایندگان مخالف حکومت نظامی تاسیس شده است، از حامیان خارجی خواستار توقف بودجه حمایتی برای وزارت آموزش و پرورش تحت کنترل دولت است و اعلام کرده است که تمام تلاش خود را برای حمایت از آموزگاران و دا‌نش‌آموزان انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت وحدت ملی در نامه‌ای به رویترز نوشته است «ما با آموزگاران خوب و شجاع میانماری که از ارتش حمایت نمی‌کنند، کار خواهیم کرد. آن‌ها عقبنشینی نخواهند کرد.»

با آغاز کودتای این کشور و سرنگونی دولت مدنی آنگ سان سوچی، ادارات دولتی و مشاغل خصوصی، آموزش، تجارت، و مراکز بهداشتی میانمار در همه مکان‌ها تعطیل شده‌ است. 

بنابر آخرین آمار میانمار که به مربوط به دو سال پیش است، در این کشور ۴۳۰ هزار آموزگار وجود دارد. تا پیش از وقوع ناآرامی‌ها در بهمن‌ماه، حتی تحت هدایت سوچی نیز که از پیشروان سیستم آموزشی و مدافع تحصیل است، میانمار سیستم آموزشی ضعیفی در منطقه داشت. این کشور سال گذشته در یک نظرسنجی جهانی رتبه ۹۲ را از ۹۳ کشور به خود اختصاص داد.

کودتای ۲۰۲۱ میانمار صبح روز جمعه اول ماه فوریه با بازداشت آنگ سان سو چی توسط ارتش آن کشور آغاز شد. ارتش میانمار مدعی شد که پیروزی خانم سوچی در انتخابات غیرقابل قبول است، و کنترل کشور را به دست گرفت. سوچی با رد این ادعا و به‌رغم حکومت نظامی، از حامیانش خواست به خیابان‌ها بیایند. 

میانمار در گذشته نیز حکومت نظامیان را تجربه کرده است و نزدیک به پنج دهه ارتش بر آن حاکم بوده است. سوچی در نامه‌ای که قبل از بازداشت منتشر کرد، به مردم میانمار و حامیانش هشدار داده بود که نظامیان، کشور را به دوران دیکتاتوری بازخواهند گرداند.