مهاجم شاخ به سر کنگره آمریکا باید آزمون سلامت روان بدهد

او عضو «کیو انان» است؛ گروهی معتقد به نظریه توطئه که ترامپ را منجی می‌دانند

جیکوب چنسلی، جادوگر کیو انان- Win McNamee/Getty Images/AFP

یک قاضی فدرال دستور داده است سلامت روانی «جادوگر کیو انان» که به اتهام دست داشتن در حمله به ساختمان کنگره در حال محاکمه است، بررسی شود.

رویس لمبرت، قاضی منطقه‌ای ایالات‌متحده، گفته است که به نظر او، «سلامت روانی» جیکوب انجلی با نام واقعی جیکوب چنسلی، باید «بررسی» شود. او همان مردی است که تصویرش با آن ظاهر نامتعارف که پرچم آمریکا بر صورت خود کشیده بود و با بالاتنه لخت، پوست و شاخ حیوان بر سر داشت، در اینترنت همه‌بین و به این نام معروف شد.

آقای چنسلی هم‌اکنون به دلیل کارهایش در روز ششم ژانویه در ساختمان نهاد قانونگذاری و ارتکاب شش مورد جرم فدرال، محاکمه می‌شود. این اتهامات، خشونت و رفتار آشوبگرانه در محوطه ساختمان کنگره، ورود به یک ساختمان ممنوعه و ماندن در آنجا را شامل می‌شود اما تنها به این موارد محدود نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از برگزاری کارزاری برای حمایت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، هنگام تایید پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید، این گروه آشوبگر با خشونت به ساختمان کنگره وارد شدند. در این کودتای نافرجام، پنج نفر از نیروهای حکومتی و آشوبگران کشته شدند.

در حکم قاضی لمبرت آمده است که آقای چنسلی باید به «مرکزی مناسب برای بررسی صلاحیت روانی» فرستاده شود تا یک یا چند روان‌درمانگر او را معاینه کنند.

آلبرت واتکینز، وکیل آقای چنسلی، گفته است که وی به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد و با وجود ظاهر عجیبش، به جان و مال کسی آسیب نرسانده است.

اینباکس: قاضی با در دست داشتن «دلایل محکمه‌پسند» برای نبود صلاحیت روانی متهم جنجال روز شش ژانویه جیکوب «جادوگر کیو» چنسلی دستور بررسی سلامت روان وی را صادر کرد

آقای واتکینز در دادگاه گفت: «او خشن نبوده، به هیچ‌کس تعرض نکرده و وقتی در ساختمان کنگره  بوده نه چیزی دزدیده و نه خرابی به بار آورده است.»

آقای چنسلی عضو گروه «کیو انان» است؛ گروهی معتقد به نظریه توطئه که دونالد ترامپ را قهرمان می‌دانند و بر این باورند که سران دموکرات‌ها، شیطان‌پرست و کودک‌آزار (پدوفیل) هستند. برخی اعضای کنگره همچون مارجوری تایلور گرین، قبلا با این گروه روابطی داشته‌اند.

هر چند داشتن مشکلات روانی روشی است که می‌تواند متهم را از ادامه روند قضایی معاف کند اما برای این کار، متهم را برای درمان به بیمارستانی در زندان فدرال می‌فرستند. اثبات صلاحیت روانی نداشتن متهم، به معنی آزادی وی نیست و اگر او فردی را برای عموم مردم خطرناک تشخیص داده شود، در بیشتر موارد باز هم او را زندانی می‌کنند.

افراد دیگری چون لندون کوپلند نیز به اتهام نقش داشتن در حوادث ماه ژانویه ساختمان کنگره دادگاهی شده‌اند و تحت غربالگری سلامت روان قرار گرفته‌اند. کوپلند از طریق برنامه زوم، در دادگاه یکی دیگر از اغتشاشگران شرکت و در جلسه اخلال ایجاد کرد. رایان استوت، وکیل وی، موفق شد قاضی مسئول پرونده‌ را اقناع کند تا پیش از تاریخ دادگاه، او را به مرکز خدمات سلامت روانی و رفتاری بفرستد.

سایر وکلای این متهمان، به دفاعیاتی نظیر «فاکس‌زدگی» متوسل شده‌اند؛ یعنی مدعی شدند که شبکه خبری فاکس نیوز، بخشی از جامعه را تندرو کرده است؛ مخصوصا افرادی را که در اثر همه‌گیری کرونا از کار بیکار شده‌اند و برای پیشرفت در زندگی بخت کمی دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان