تخریب دست‌کم دو هزار واحد مسکونی در غزه در جنگ حماس و اسرائیل

شورای امنیت سازمان ملل از اسرائیل و حماس، خواست آتش‌بس را کاملا رعایت کنند

چهار مسجد و ده‌ها مرکز پلیس نیز در غزه تخریب شده‌اند- EMMANUEL DUNAND / AFP

یک مقام غزه روز شنبه اعلام کرد دست‌کم دو هزار واحد مسکونی در جنگ اخیر گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل، که پس از یازده روز در نهایت از ساعات ابتدایی روز جمعه با میانجیگری مصر متوقف شد، تخریب شده است.

همزمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از اسرائیل و حماس، که کنترل نوار غزه را در دست دارد، خواست آتش بس را کاملا رعایت کنند و بر نیاز فوری غیرنظامیان فلسطینی به کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرد.

در همین حال، هیئت‌های میانجیگر مصری برای ادامه گفت‌وگوها جهت تقویت آتش‌بس با هدف تضمین آرامش پایدار در منطقه، تشکیل جلسه دادند. دست‌کم ۲۶۰ نفر در جریان درگیری‌های اخیر اسرائیل و حماس کشته شدند.

به گفته ناجی سرحان، یک مقام خدمات عمومی و وزارت مسکن غزه، جنگ اخیر موجب تخریب دست‌کم ۲ هزار واحد مسکونی و آسیب دیدن بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی دیگر در نوار غزه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است چهار مسجد و ده‌ها مرکز پلیس نیز در غزه تخریب شده‌اند. ناجی سرحان همچنین گفته است که بیشتر کارخانه‌ها در منطقه صنعتی غزه یا کاملا تخریب یا به شدت آسیب دیده‌اند.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد که روز شنبه از مناطق پرجمعیت نوار غزه بازدید کرده است، در مورد افزایش خطرات بهداشتی و سلامتی در پی تخریب خانه‌ها، جاده‌ها، بیمارستان و دیگر زیرساخت‌های غزه، هشدار داد.

در جنگ اخیر، حماس بیش از ۴ هزار راکت به سمت اسرائیل پرتاب کرد و اسرائیل نیز صدها بار نوار غزه را، از جمله مناطق مسکونی، هدف حمله هوایی قرار داد. اسرائیل می‌گوید حماس در مناطق مسکونی فعالیت داشت و از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد.

هم اسرائیل و هم حماس ادعای پیروزی در جنگ کرده‌اند.