انتصاب پیام اخوان به عنوان مشاور دولت کانادا در پرونده پرواز اوکراینی

خانواده قربانیان از این اقدام دولت کانادا قدردانی کردند

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر سرنگون شد- Akbar TAVAKOLI / IRNA / AFP

دولت کاناد روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، اعلام کرد که پیام اخوان، بازپرس پیشین دیوان لاهه را به عنوان به عنوان مشاور ارشد وزارت خارجه این کشور در پرونده‌ هواپیمای اوکراینی انتخاب کرد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ در همین ارتباط در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بعد از ماه‌ها تلاش و همفکری با دولت کانادا، دکتر پیام اخوان با سابقه‌ درخشان در دادستانی سازمان ملل، حضور در پرونده‌های نسل‌کشی یوگسلاوی، رواندا و میانمار و با کارنامه‌ای مشخص در دفاع از حقوق بشر در ایران، به عنوان مشاور ارشد دولت کانادا در پرونده‌ پرواز انتخاب شد.»

خانواده قربانیان این هواپیما از این اقدام دولت کانادا قدردانی کردند و آن را نشانه «جدیت دولت کانادا در پاسخگو کردن جمهوری اسلامی» دانستند.

مارک گارنو، وزیر امور خارجه کانادا نیز از انتصاب پیام اخوان استقبال کرد.

روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» به نقل وزیر خارجه خارجه کانادا نوشت، «دانش و تخصص او تلاش مداوم برای پاسخگویی رژیم ایران و دسترسی به عدالت را تقویت خواهد كرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه نیز دادگاه عالی انتاریو در کانادا، با صدور یک حکم، سرنگونی پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با موشک‌های سپاه را «اقدام تروریستی و عمدی» اعلام کرد.

وزارت خارجه ایران رای این دادگاه کانادایی مبنی‌بر تروریستی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی را «فاقد مبنای قانونی» دانست و بار دیگر مدعی شد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشته است.

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه شامل ۵۵ شهروند کانادا و ۳۰ مقیم این کشور با دو موشک زمین به هوای «تور ام-۱» سپاه پاسداران در آسمان تهران هدف گرفته شد و همه سرنشینان آن جان باختند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران تا سه روز برخورد موشک به هواپیما را تکذیب می‌کردند و گزارش‌های مستند در این زمینه را دروغ و فضاسازی عنوان می‌کردند.

آنها سرانجام تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای و انتشار اسناد و شواهد غیر قابل انکار از برخورد موشک به این هواپیمای مسافربری، ناگزیر به اعتراف شدند.