تلاش آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات صلح افغانستان

بلینکن با وزیر خارجه ترکیه گفت‌وگو و خلیلزاد با وزیر خارجه اندونزی درباره روند صلح افغانستان دیدار کردند

حدود سه ماه به خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان مانده است و سرنوشت مذاکرات صلح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد - تی‌آر‌تی ورلد 

آمریکا بار دیگر تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح افغانستان بین گروه طالبان و دولت جمهوری اسلامی این کشور را ازسر گرفته و آنتونی بلیکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، با مولود چاوش‌اوغلو،‌ همتای ترک خود، درباره روند صلح گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید دو طرف درباره اوضاع منطقه از جمله روند صلح افغانستان گفت‌وگو و رای‌زنی کرده‌اند.

ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید آقای بلینکن و وزیر خارجه ترکیه درباره منافع مشترک واشنگتن و آنکارا در قبال روند صلح مذاکره کرده‌اند.

از ترکیه به عنوان میزبان مذاکرات سرنوشت‌‌ساز صلح افغانستان بین طالبان و دولت یاد می‌شود. این کشور پیشتر اعلام کرده بود که مذاکرات صلح در ۲۴ ماه آوریل در استانبول برگزار می‌شود اما این نشست به دلیل خودداری طالبان از حضور در آن به بعد از عید رمضان موکول شد و حالا هم مشخص نیست که چه زمانی برگزار خواهد شد.

گروه طالبان تهدید کرده بود که تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در هیچ نشستی شرکت نخواهند کرد. آمریکا سربازانش را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از افغانستان کاملا خارج خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، در ادامه تلاش‌های آمریکا برای پیشبرد روند صلح، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه این کشور برای آشتی افغانستان با ریتنو مارسودی، وزیر خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرده است. تحولات روند صلح افغانستان از محورهای این گفت‌وگو بوده و وزیر خارجه اندونزی به تعهد کشورش به حمایت از روند صلح افغانستان تاکید کرده است.

خانم مارسودی در توییتی می‌گوید:‌ «در ۲۱ مه با زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، درباره تحولات در روند صلح افغانستان رای‌زنی و به تعهد اندونزی به حمایت از روند صلح تاکید کردم.»

اندونزی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اسلامی نیز روابط نیکی با دو طرف جنگ افغانستان دارد. از این کشور نیز به عنوان میانجی و میزبان در روند صلح افغانستان یاد می‌شود.

از سوی دیگر، تماس‌ها بین هیئت‌های مذاکره‌کننده صلح افغانستان در دوحه نیز دوباره برقرار شده است.

برخی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان و گروه طالبان بعد از یک وقفه طولانی هفته گذشته در ۱۴ ماه مه بعد از عید فطر با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان، دیدار و بر ادامه مذاکرات تاکید کردند.

با تمام این کوشش‌ها تاکنون مشخص نشده است که دور بعدی مذاکرات صلح افغانستان چه زمانی و در کجا برگزار خواهد شد. درحالی‌که حدود ۳ ماه به خروج کامل نیروهای خارجی ناتو و آمریکا از افغانستان باقی مانده است، سرنوشت مذاکرات و توافق صلح بین طالبان و دولت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر از جهان