وزیر خارجه پاکستان: پیش‌ شرط‌‌های طالبان مذاکرات صلح را با رکود مواجه کرده است

گفت‌‌وگوی اختصاصی سردبیر ایندیپندنت فارسی با شاه‌محمود قریشی در حاشیه نشست سازمان ملل

وزیر خارجه پاکستان گفت که کشورش خواهان صلح و ثبات در افغانستان است و به «ایفای نقش سازنده خود که مورد تأیید و تقدیر جامعه بین‌الملل است»، ادامه خواهد داد.

شاه‌محمود قریشی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، به سردبیر ایندیپندنت فارسی گفت: «جامعه جهانی می‌داند که ما فرایند صلح را تسهیل کرده‌ایم. ما خوشحالیم که می‌بینیم مذاکرات دوحه رو به جلو حرکت می‌کند. پیشرفت‌هایی به دست آمده‌ است. توافق صلح میان ایالات‌متحده و طالبان، آغاز مذاکرات بین‌افغانی و نیز توافق بر سر قواعد و روندهای تعامل، گام‌هایی رو به جلو بودند.»

آقای قریشی تصدیق کرد که به دلیل دو پیش‌ شرط طالبان، از جمله آزادی زندانیان این گروه از زندان‌های افغانستان، مذاکرات به رکود دچار شده‌ است. با این همه، او افزود: «ما  نهایت تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا به همه طرف‌ها بقبولانیم که سازنده باشند، به تعامل ادامه دهند و به سوی نتیجه‌ای صلح‌آمیز پیش بروند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای قریشی تاکید کرد که پس از افغانستان، پاکستان دومین کشوری است که از صلح و ثبات در افغانستان بیشترین بهره را خواهد برد: «تاکید ما بر خواسته‌‌های جغرافیایی-اقتصادی است که صلح و ثبات به همراه می‌آورد؛ ارتباط ما را با منطقه برقرار خواهد کرد، تجارت دوجانبه و سرمایه‌گذاری را توسعه خواهد داد و ما و کل منطقه از این وضع سود خواهیم برد. بنابراین می‌توانید روی این موضوع  که پاکستان سازنده و در تعامل با طرف‌ها باقی بماند، حساب کنید.»

وزیر خارجه پاکستان به سردبیر ایندیپندنت فارسی گفت: «من برای نشستی که هرگز برگزار نشد، به استانبول رفته بودم اما طرف‌های مذاکره حضور نیافتند. با این حال، مذاکره سه‌جانبه بسیار مفیدی با وزرای خارجه افغانستان و ترکیه داشتم. درباره چالش‌ها و فرصت‌های موجود در دل چالش‌ها صحبت کردیم. امیدواریم که این فرایند احیا شود و امیدواریم که نشست استانبول برگزار شود.»