وزیر خارجه عربستان خواستار مذاکره درباره «مداخلات منطقه‌ای» و برنامه موشکی ایران شد

شاهزاده فیصل بن فرحان در زمینه ابتکار صلح عربستان سعودی برای یمن، «توپ را در زمین حوثی‌ها دانست»

وزیر خارجه عربستان سعودی بر ضرورت دستیابی به توافقی «طولانی‌تر و محکم‌تر» درمورد برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد- Fayez Nureldine / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت دستیابی به ثبات در منطقه، بدون پرداختن به «مداخلات منطقه‌ای» و «برنامه موشکی» ایران امکانپذیر نیست. او همچنین در زمینه ابتکار صلح در یمن، توپ را در زمین حوثی‌های مورد حمایت ایران دانست.

وزیر خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت، در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه، با اشاره به مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای با ایران، هم‌زمان با غنی‌سازی ۶۰درصدی و مطرح شدن نشانه‌هایی از برنامه هسته‌ای غیرصلح‌‌آمیز در این کشور، بر ضرورت دستیابی به توافقی «طولانی‌تر و محکم‌تر» تأکید کرد و گفت: «بدون پرداختن به نگرانی‌های کشورهای منطقه درمورد رفتار ایران، ثبات در منطقه حاصل نخواهد شد.»

شاهزاده فیصل بن فرحان همچنین به اهمیت پرداختن و برخورد با «مداخلات منطقه‌ای» و «موشک‌های بالیستیک» ایران اشاره کرد و این موارد را عوامل «بی‌ثبات‌سازی امنیت منطقه» دانست.

وزیر خارجه سعودی همچنین بهترین راه‌ برای پرداختن به این مسائل را «حضور کشورهای منطقه که به‌طور مستقیم در معرض این تهدیدها قرار دارند، برسر میز مذاکرات» دانست.

عربستان سعودی پیش از این هم خواستار حضور در مذاکرات هسته‌ای با ایران شده بود. در بهمن ۹۹، دولت عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشورهایی که بیشترین آسیب را از تهدید‌های ایران دیده‌اند باید بخشی از مذاکرات بین‌المللی بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران و رفتار تهدیدآمیز آن در قبال امنیت منطقه باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخواست حضور کشورهای منطقه بر سر میز مذاکرات هسته ای با ایران، درحالی مطرح شده است که در مذاکرات فعلی مرتبط با احیای برجام که در وین، پایتخت اتریش، در جریان است، حتی هیئت مذاکره‌کننده کشور آمریکا نیز برسر میز مذاکرات حضور ندارد و با واسطه دیگر کشورهای عضو کمیسیون مشترک برجام با ایران مذاکره می‌کند؛ اما دولت جو بایدن بارها تأکید کرده است که منافع کشورهای متحد خود در منطقه را در این مذاکرات در نظر خواهد داشت.

علاوه‌بر این، دو کشور ایران و عربستان سعودی در هفته‌های گذشته با میانجی‌گری عراق، خود مذاکراتی را به‌‌طور مستقیم برای بهبود روابط دیپلماتیک دو کشور آغاز کرده‌اند. به‌تازگی مقام‌های دو طرف درمورد پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌اند.  

شاهزاده فیصل بن فرحان در گفت‌وگو با العربیه همچنین در زمینه ابتکار صلح عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ شش ساله در یمن که در ماه مارس مطرح شده بود، «توپ را در زمین حوثی‌ها دانست» و گفت که پیش نرفتن این طرح، به‌علت همراهی نکردن این شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بوده است. 

عربستان سعودی در ماه مارس با پیشنهاد طرحی برای برقراری صلح در میان دولت مشروع یمن و حوثی‌ها، اعلام کرده بود که اگر حوثی‌ها با شرایط آن موافقت کنند، ریاض متعهد به آتش‌بس در سراسر یمن زیر نظر سازمان ملل متحد خواهد بود؛ اما سخنگوی حوثی‌ها این طرح را رد کرده بود.

شاهزاده فیصل بن فرحان با تاکید بر تعهد عربستان سعودی به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن بحران یمن، گفت که امیدوار است حوثی‌ها در این مسیر، منافع یمن را به منافع دیگر طرف‌های منطقه‌ای ترجیح دهند.